2019-ben a Google gyakrabban frissítette az algoritmusát, mint bármelyik korábbi évben. Szinte minden második héten nagy mozgásokat tapasztalhattunk a találati listákon, amely annak volt köszönhető, hogy az oldalak megítélése folyamatosan változott.

Mivel a keresőmotorok rangsorolási kritériumai nem publikusak és gyakran változnak, ezért minden vállalkozás számára kiemelten fontos lett naprakésznek lenni a SEO ismereteket illetően. Cikkünkben a 2020-ban várható trendeket vettük górcső alá.

Strukturált adatok használata

A strukturált adatok használatával a Google magasabb felhasználói élményt tud nyújtani a látogatóknak azáltal, hogy a keresési találatokat plusz információkkal egészíti ki. Ezeket a plusz információkat, strukturált adatokat maguk a weboldal tulajdonosok állíthatják be a tartalmaikhoz és a Google dönti el, hogy mennyit jelenít meg belőlük.

A strukturált adatok használatával növelhető az átkattintási arány, ezért egy fokozódó versenyben minden apró részlet fontos lehet, amellyel a versenytársak elé kerülhetünk.

Keresési szándék

Elmúltak már azok az idők, mikor a kulcsszavak voltak a weboldalak legfontosabb elemei. A Google egyre inkább azon van, hogy a találati listákat ne kimondottan a kulcsszavak, hanem sokkal inkább a keresési szándék alapján állítsa össze. Ehhez persze az kell, hogy minél több információval rendelkezzünk azt illetően, hogy az egyes keresési kifejezések mögött milyen szándék van.

Ha valaki rákeres arra a kifejezésre mondjuk, hogy „kerékpár szerviz”, akkor valószínűleg kerékpár szervizt keres, míg a „kerékpár javítása” kifejezés esetén valószínűbb, hogy saját maga szeretné megjavítani és ehhez keres segítséget.

A keresési szándék alapú találati listák természetesen a SEO szakembereknek is feladják a leckét, mivel olyan kulcsszavakra kell a tartalmaikat optimalizálni, amely megfelelő keresési szándékot vonz. Illetve a különböző keresési szándékokra különböző típusú tartalmakkal kell majd reagálniuk.

Az előbbi példánál maradva a kerékpár szerviz elképzelhető, hogy a „kerékpár szerviz” kifejezésre saját szervizét fogja népszerűsíteni, míg a „kerékpár javítása” kifejezésre pedig otthon elvégezhető kerékpár javítási tippeket ad és ezzel párhuzamosan hírlevél feliratkozókat gyűjt, hogy potenciális vásárlói bázist építsen ki.

Mobil UX

A reszponzív weboldallal nem rendelkező cégek a következő időszakban egyre nagyobb hátrányt fognak szenvedi versenytársaikkal szemben, mivel a mobil böngészés népszerűsége tovább nő az asztali gépet használókkal szemben.

A reszponzív weboldal megléte azonban sok esetben már nem elégséges. Arra kell törekedni, hogy mobilon is az asztalival megegyező magas felhasználói élményt nyújtsunk, ami még komoly kihívás elé állítja a webfejlesztő cégeket.

Mobilról lényegesen nagyobb százalékban keresünk helyi találatokra, ezért a weboldal sebesség kiemelten fontos a felhasználói élmény szempontjából. Egy mobil weboldal sebességéből 1-2 másodpercet lefaragni nem egyszerű feladat, sok esetben teljes platform váltás vagy újraprogramozás segít, amely váratlan kiadást jelenthet a kisebb cégeknek.

Hangalapú keresés

A klasszikus információ keresés módszere korábban az volt, hogy az emberek begépeltek egy kifejezést a keresőrendszerbe, amelynek hatására az megjelenített egy listát a legrelevánsabbnak vélt találatokkal.

A hangalapú keresés a mobil használat elterjedésével együtt fokozatosan növekszik, ami érthető is, hiszen mennyivel egyszerűbb szóbeli parancsot adni a keresőnek ahelyett, hogy mindezt megpróbálnánk begépelni.

SEO szempontból nem az információ bevitel jelent újdonságot, hanem a „találati lista”, amely a hangalapú kereséseknél egyetlen egy helyezésből áll, mivel itt nincs lehetőség további találatok megjelenítésére. Mindez óriási hatással lesz a jövő keresőoptimalizálására, hiszen innentől kezdve nem lesz első, második, harmadik vagy tizedik találat, csak egy létezik és az viszi az összes „kattintást”.

A 2020-as évre vonatkozó becslések szerint a hangalapú keresések az összes keresés 50%-át is kitehetik, ami drámai változást hoz majd a keresőoptimalizálásban.

Videók

A hangalapú keresésekhez hasonlóan a videó egyre népszerűbb médiummá válik az információ hordozók között. A Youtube és a hozzá hasonló videó platformok a modern ember televíziója, egyre hosszabb időt töltünk naponta online mozgóképi tartalmak fogyasztásával.

Ezzel párhuzamosan kimutatták, hogy a videót tartalmazó cikkek visszafordulási aránya alacsonyabb, az emberek egyre nagyobb része szívesebben néz és hallgat meg egy videót, semmint hogy elolvassa ugyanezt szövegesen.

Ennek a trendnek a kiaknázására a vállalkozásoknak egyre több videós tartalmat kell készíteniük és azokat optimalizálni kell SEO szempontból annak érdekében, hogy a megfelelő keresések esetén a találati listák elején legyen.

Magas minőségű tartalom

Az e-kereskedelem továbbra is dinamikus növekedésben van, ami minden iparágban magával hozza az egyre erősödő konkurenseket. Egy ilyen környezetben természetesen egyre drágábbak lesznek a hirdetési költségek, mivel maguk a weboldalak próbálnak majd egymásra licitálni annak érdekében, hogy a minél előnyösebb pozíciókat foglalhassanak el a találati listákon.

A SEO lehet az egyik eszköz a cégek kezében arra, hogy a hirdetésekre fordított kiadásokat valamelyest csökkentsék. Ezt pedig úgy tudják csak elérni, ha olyan kiemelkedően jó minőségű tartalmakat állítanak elő, amely organikusan is jó pozíciókat foglal el és ezáltal hirdetési költség nélkül hozza a látogatókat.

Ráadásul mivel az organikus találatokra több kattintás érkezik, mint a hirdetésekre, ezért azok még jobb teljesítmény mutatókkal is rendelkeznek.

2020-ban tehát arra számíthatunk, hogy a cégek többet fektetnek majd a SEO-n belül a tartalom marketing stratégiába illetve a magas minőségű tartalmak előállításába.

Összefoglalás

A SEO manapság iparágtól függetlenül minden cég számára fontos. Nem csak azoknak, akik ügyfeleket, vásárlókat szeretnének szerezni, hanem mindenki számára, aki láthatóvá szeretne válni a weben.

A 2019-es év Google algoritmus változásai is jelezték, hogy az információ keresés az új eszközöknek, technológiáknak és trendeknek köszönhetően átalakulóban van és erre a kereső óriásnak is rögtön reagálnia kell.

A folyamatosan változó találati listák pedig rengeteg fejtörést okoznak a SEO szakembereknek, akik számára a sikert az hozza el, ha megértik a felhasználók igényeit és erre gyorsan és hathatós válaszokat tudnak adni: növeli a mobil felhasználói élményt, bevezetik a strukturált adatokat, több videós tartalmat állítanak elő és még magasabb minőségű szöveges cikkeket publikálnak.