Az európai mobilszolgáltatók és a gyermekek biztonsága

Az Európai Bizottság digitális menetrendért felelős alelnöke, Neelie KroesAz Európai Bizottság digitális menetrendért felelős alelnöke, Neelie Kroes üdvözölte a mobiltelefon-szolgáltatók által a mobiltelefont használó gyermekek biztonsága terén elért eredményeket, ám egyben figyelemfelkeltő kampányok indítását sürgette a szülők számára azokkal az új veszélyekkel kapcsolatban, amelyek a gyermekekre az „okostelefon” használata során várnak, ilyen például az internet felnőtteknek szóló tartalmához való könnyebb hozzáférés.

A mobiltelefon-ágazat kereskedelmi testületének, a GSM Associationnek nemrég közzétett jelentése kimutatta, hogy az Európai Bizottság által 2007-ben tető alá hozott Európa-szintű önkéntes megállapodás intézkedéseit 91 vállalat alkalmazza jelenleg nemzeti szinten. Ma 25 tagállamban létezik európai normákon alapuló nemzeti önszabályozó kódex, ami azt jelenti, hogy az európai mobil előfizetők 96%-a profitál a megállapodás vívmányaiból.

Az Európai Bizottság digitális menetrendért felelős alelnöke, Neelie Kroes a következőképpen nyilatkozott: „Az európai digitális menetrend egyik kulcsfeladata a fiatalok biztonságának garantálása az internethasználat során, ezért örülök, hogy a ma nyilvánosságra hozott jelentés azt mutatja, hogy a mobiltelefon szolgáltatók komolyan veszik a felelősségüket. Továbbra is kérem azonban a szolgáltatókat, hogy tegyenek meg mindent azért, hogy minden korosztály tudatában legyen a veszélyeknek, és ha szükséges, lépjenek közbe, hiszen például a szülők gyakran nem képesek a fiatalabb generációkhoz hasonló ütemben lépést tartani a legújabb fejlesztésekkel.”

A mobiltelefon-ágazattal kapcsolatos új jelentés rávilágít arra, hogy jelentős előrelépés történt annál a 83 mobilszolgáltató vállalatnál, amely aláírta az Európai Bizottság által 2007 februárjában beterjesztett, a fiatal tizenévesek és a gyermekek biztonságosabb mobiltelefon-használatáról szóló európai keretmegállapodást. Ezek a szolgáltatók a mobiltelefon-előfizetők 96%-át fedik le EU-szerte. További 8 vállalat nemzeti magatartáskódexet írt alá.

Összességében a mobilszolgáltatók jelentős előrelépést tettek a 2007-es kódex által meghatározott négy kiemelt cselekvési területen:

• A szolgáltatók a gyerekek felnőtteknek szánt tartalmakhoz való hozzáférését ellenőrző intézkedéseket léptettek életbe. Lettországban a mobilszolgáltatók például ellenőrzik a vásárlók életkorát, és a szülőknek lehetőségük van letiltani gyermekük mobiltelefon hozzáférését külön díj felszámolása nélkül is.

• A szolgáltatók dolgoznak a mobiltelefonokon elérhető kereskedelmi tartalmak osztályozási rendszerének kialakításán. Az olasz szolgáltatók színkódokkal különböztetik meg a mindenkinek szóló, a gyermekeknek szánt, a kizárólag felnőtt jelenlétében látogatható, és a csak felnőtteknek ajánlott tartalmakat.

• Számos mobil szolgáltató készített oktatóanyagokat, és szervez figyelemfelkeltő kampányokat a biztonságos mobilhasználatról. Az Egyesült Királyságban a szolgáltatók egy külön website-ot fejlesztettek ki ebben a témában, valamint útmutatókat, pledge cardokat, DVD-ket és brosúrákat készítettek. A máltai szolgáltatók 24 órás ingyenes tanácsadó vonalat üzemeltetnek.

• A cseh és szlovák mobilszolgáltatók is javában dolgoznak a mobil hálózatokon megjelenő illegális tartalmak kiszorításán, letiltva az ilyen tartalmú website-okhoz való hozzáférést.

A jelentés azt is kimutatta, hogy számos nemzeti kódex előírásai még az EU keretmegállapodás célkitűzéseinél is tovább mennek.

Magyarországon jelenleg a gyermekközönséget célzó marketing etikai kódexén dolgoznak, az Egyesült Királyságban pedig egy hasonló gyakorlati kódex készült a helymeghatározó szolgáltatások felügyeletére. Visszajelzések olyan gyermekvédelmi szervezetektől, mint a dán Save the children, a magyar Nemzetközi Gyermekvédelmi Szolgálat vagy a spanyol Protegeles szintén azt mutatják, hogy a nemzeti magatartási kódexek közelebb hozták a mobilszolgáltatókat a nonprofit szektorhoz.

Néhány EU-tagállamban azonban az érdekelt szervezetek nagyobb elvárásuknak adtak hangot a mobilszolgáltatók felé a kockázatokról és a gyorsan változó mobil internet kérdéseiről szóló szülői tájékoztatással kapcsolatban. A lett Children’s Fund például jelezte, hogy bár a legfiatalabb mobilfelhasználók tudatában voltak a lehetséges kockázatoknak és rendelkeztek a megfelelő információkkal, végül a szüleikhez fordultak tanácsért és segítségért, amikor ténylegesen szembesültek egy-egy problémával.

Az Európai Bizottság európai digitális menetrendjének kiemelt célkitűzése a gyermekek biztonságos internethasználatáról való gondoskodás – legyen szó számítógépről vagy mobiltelefonról. A fiatalabb generációk számára különösen vonzó internetes szolgáltatásoknak (pl. közösségi hálózatok, mobiltelefon szolgáltatók) 2013-ig további önszabályozó intézkedéseket kell kidolgozniuk a gyermekek biztonságos internethasználatával kapcsolatban.

Az EU Biztonságosabb internet programjának köszönhetően, a legtöbb uniós tagállamban létezik olyan segélyhívó szám, amelyen be lehet jelenteni a káros internetes tartalmakat, és az iskolákban is szerveznek előadásokat a biztonságos internethasználatról. Ezeket a kezdeményezéseket továbbra is ösztönözni kell, hogy fokozhassák erőfeszítéseiket a következő években.

Forrás: europa.eu

CCO/FPI info