Először szerveztek nemzetközi digitális nomád-találkozót Budapesten. De mit keres ez a CCO oldalán?
A kétnapos programon volt jóga, esett szó egy Balaton-felvidéki summer office-ról, pénzügyi befektetésről és jónéhány workshopon lehetett praktikus tanácsokat, tapasztalatokat gyűjteni. A CCO a vállalati kommunikációs hírek gyűjtőhelye és igyekszünk bemutatni nem csak a jelen, hanem a jövő szakmai megoldásait. Évek óta egyre többször halljuk a szabadúszó (freelancer), digitális nomád, helyszínfüggetlen (location independent), “távmunka” (remote work) kifejezéseket. Egyrészt a technikai fejlődés, az online projektmenedzsment és kommunikációs szoftverek, másrészt a klasszikusan fogyasztásvezérelt multivállalatokkal körbevett, elsősorban nagyvárosi lét új életmódot teremtett. Előtérbe kerül a work/life balance, a belső béke megteremtése és a “siker” szó is új jelentést kapott – különösen a milleniumi generáció esetében.
Eleinte természetesen a kisebb vállalkozások, startup-ok körében volt népszerű, az első digitális nomád “állások” döntően grafikai és webes tervezés, online marketing témájúak voltak. Mára azonban az egészen nagy vállalatok is kénytelenek számolni ezzel, hiszen mind fogyasztóik, mind alvállalkozóik és egyre inkább potenciális munkavállalóik is elvárják a nagyobb szabadságot.
A FreedomSummit rendezvénysorozatnak kettős célja volt: lehetőséget teremteni, hogy digitális nomádok egymás között megosszák tapasztalataikat, beszélgessenek élményeikről, közös terveket szőjenek; másrészt saját tapasztalataikat megosztva hasznos tanácsokkal lássák el azokat, akik jelenlegi életüknél nagyobb szabadságra vágynak. A FreedomXFest Budapest pontosan erről szólt.
Az előadók mintegy fele külföldi volt, a résztvevők döntő többsége magyar. A programok elsősorban a szabadság szó köré csoportosultak: hogyan vállalkozzunk szívből // gyökerek nélkül repülni // belépőjegy a tökéletes szabadság világába // selfbranding, de szó volt a pénzügyi függetlenségről, a pénzkereseti lehetőségekről, a független utazás öröméről is és bepillanthattunk a Nomad Cruise szervezőjének kulisszatitkaiba.
Színes volt tehát a kép mind az előadók, mind a témák, mind a helyszínt (az eseménynek a bohém Brody House adott méltó otthont) tekintve. Az előadók egy része arról beszélt, hogyan tudta saját hobbiját, szenvedélyét bevételi forrássá alakítani, mások épp azt tanácsolták, hogy ha az utazás, világlátás a prioritás, akkor inkább tanulj meg egy olyan szakmát (pl: virtuális asszisztens, szövegíró, online marketinges, keresőoptimalizálás), amit tényleg bárhonnan el tudsz végezni és ez adja majd a függetlenséget.
A szabadúszó életmód tehát egyre terjed, a kommunikációs szakma számos lehetőséget rejt és egyértelmű trend a nyugati országokban, hogy nem csak az ügynökségek, de bátor és vállalkozó szellemű nagyvállalatok is igyekeznek megtalálni a módját, hogy értékes, szakmailag is ügyes, de a 9-5ig munkát elutasító tehetséges fiatalokat így szerezzék, vagy tartsák meg.