Változóban a civil szféra

Szinte nincsen olyan civil-, nonprofit szervezet, amelyik manapság ne fordulna lehetséges támogatóihoz, kérve azok jóindulatát és adójának 1 %-át. Nemrégen, Nonprofit átverés… avagy lejáratás magyar módra címmel közöltünk egy cikket a civil szervezetek adománygyűjtéséről. Most ezt a témát más oldalról megközelítve folytatjuk.

Annak érdekében, hogy olvasóink teljesebb képet kapjanak a civil szféra jelenlegi helyzetéről, hogy megismerhetők legyenek a legújabb trendek és egyben mögé is lássunk a korábbi cikkünkben említett, a civil szervezetek lejáratására irányuló blog-bejegyzéseknek és e-mailben küldött láncleveleknek, megkérdeztük Miha Tamást, a Human Dialog Kft. Ügyvezetőjét. Miha Tamás annak a cégnek a vezetője, amelyet 2010 nyaráig SAZ Dialog Agentur Kft. néven ismert a hazai civil társadalom. A cég ügyvezetője beszélgetésünket azzal kezdte, hogy a névváltozás a tulajdonosi struktúra változása miatt következett be.

CCO: Sokan fogadják hazánkban szkeptikusan azt a piaci modellt, ahol egy for-profit szervezet gyűjt adományokat a nonprofit, a civil szféra számára. Mint korábbi cikkünkből is kiderült összeesküvés elméletektől sem mentes történetek is keringenek egyes szervezetekről. A szakma egyik nemzetközi szaktekintélyét, a SAZ-t is támadások érték, blog-bejegyzések, e-mail körlevél, ügyesen vágott tv-felvétel próbálja elhitetni, hogy a szervezet kizsákmányolja a civil szervezeteket. Miért jelentkeznek ezek a támadások időről-időre?

Miha Tamás: Valószínűleg azért, mert valóban vannak olyan szervezetek, amelyek nem a legtisztább eszközökkel és a legprofesszionálisabban működnek és ezzel az egész adománygyűjtő szakmát is lejáratják.  Részben, pedig azért is, mert a civil szervezetek is küzdenek azzal, hogy megtalálják a számukra megfelelő működési és finanszírozási formát. Akinek sikerül, az boldog, akinek nem, az gyakran máshol keresi a hibát és nem saját magában. Itthon nagyon kevés a profi módon működő civil szervezet és nincs meg annak a kultúrája, hogy ha legalább én nem vagyok profi, akkor vegyem magam körül profikkal. És persze vannak rosszakarók, sértett ex-munkatársak is, akik csak rombolni tudnak. A SAZ-t érintő hangulatkeltés mögött is ezek kombinációja áll.

CCO: A mi ismereteink szerint a SAZ egy olyan modell szerint működik, amely más országokban bevált ugyan, de nem gondolja, hogy Magyarországon korai volt ebbe belefogni?

Miha Tamás:
Tény, hogy itthon sokaknak ismeretlen az a modell, amit mi alkalmazunk, és ami épp a fenti, a civil szervezetek működési sajátosságaiból származó  problémákat tudja jól kezelni. Ez a bizalmatlanság azonban csak addig tart, amíg nem kapunk lehetőséget hatékonyságunk bizonyítására. Nem csak összeállítjuk és megvalósítjuk a szakmai programot, hanem forráshiány esetén megfinanszírozzuk azt, és pénzügyi garanciát is vállalunk arra az esetre, ha nem lenne eredményes a program. Ügyfeleinknek nem kell anyagi kockázatot vállalniuk, ezt mi megtesszük helyettük. Az adományok az alapítványok számláira érkeznek, mi csak az általunk generált bevételből részesedünk szigorú elszámolás szerint. Számunkra csak akkor térül meg a befektetés, ha az a szervezet számára is eredményes.   Nem is kis kockázatot vállalunk, hiszen a velünk együttműködő szervezeteknek előfinanszírozás esetén tényleg egy fillért sem kell befektetniük a kampányukba.

CCO: Ez a lehetőség a civilek számára első hallásra valóban nagyon kedvezőnek tűnik, de hol van a „kisbetűs rész”, a bújtatott előnytelen feltételek, amelyekkel vádolják Önöket?

Miha Tamás: Nincs kisbetűs rész, a vádak teljességgel hamisak, csak a tudatos lejáratási szándék áll mögöttük! Mi a direkt marketing kommunikációra és fundraisingre  specializálódtunk, felépítettünk egy professzionális rendszert, amellyel hosszú távon támogatjuk a civileket és persze működtetjük a mi szervezetünket. Nem véletlen, hogy partnereink döntő többségével sok éve működünk együtt, a segítségünkkel számláikra befolyó sokmillió forintnyi adomány nélkül sokukat a megszűnés veszélye fenyegetné. Nyilván nem létezik olyan civil szervezet Magyarországon vagy bárhol másutt a világon, aki a lejárató levélben és filmben ismertetett feltételek mellett (a bevételek 90 vagy 95%-áról történő állandó lemondás) hajlandó lenne együttműködni egy fundraising ügynökséggel.

CCO: A fundraising előretörése azt jelzi, hogy egyre komolyabb háttér van a tudatos forrásteremtés mögött. Hogyan alakult adományozás és adománygyűjtés szempontjából a tavalyi év?

Miha Tamás: Az adó 1% szempontjából a 2010-es év figyelmeztető tapasztalata az, hogy egyre több civil szervezet között oszlik el egy globálisan a korábbinál alacsonyabb összeg, amit nem ellensúlyoz az az örvendetes tény sem, hogy az előző évhez képest több adózó ajánlott fel egy részt adójából. A kedvezményre jogosult szervezetek száma 2010-ben átlépte a 30 ezres határt. A tömeges adománygyűjtés csak tömegek megkeresésével lehetséges, erre pedig érdemes szervezett kommunikációt kialakítani. Az erőforrások gyakran hiányoznak ezeknek a feladatoknak az ellátásához, mert a szervezet csak a saját profiljában alkalmaz szakembereket. Az adománygyűjtés összetett feladat, amely többféle tevékenység együttes alkalmazásával optimalizálható.

CCO: Ismereteink szerint 2002 óta működik a cég és jogelődje. Tapasztalatuk szerint mennyire nyitott a hazai civil szféra az új módszerekre?

Miha Tamás:
Sokak számára még mindig újdonság ez az egész, és ami új, azzal szkeptikusak az emberek. Mi transzparensek vagyunk, látható, hogy ez egy normálisan működő, legális alapokon nyugvó cég, rendes éves auditokkal. Számos sikertörténetet tudhatunk magunkénak, ügyfeleink például tavaly átlagosan 31%-kal növelték 1%-os bevételüket, amelyért nekünk egy fillért sem kellett fizetniük, hiszen ez „csak” a szolgáltatásunk kedvező mellékhatása volt. Egyre több a a megkeresés is, sajnos azonban ezek többségében még mindig nagyon kevés a „fundraising-fitt” civilszervezet, ahol a nemes cél elérésére tett kezdeményezések tervezett, tudatos napi működéssel párosulnak. A titok, pedig nem is titok: jól működő, tisztességes modell, és profi csapat, valamint elkötelezettség az alapítványaink irányába.

CCO:
A legutóbbi Civilkomp konferencián, előadásában azt mondta: „Csak több lábon állva teremthet stabil hátteret működéséhez a civil szervezet, a folyamatos, egész évet felölelő, profin szervezett és végrehajtott forrásteremtési tevékenység célja az adományokon túl a széles körű társadalmi támogatottság elérése.” A kommunikációra gondolt?

Miha Tamás:
A szervezett tevékenységre, egy jól működő modellre, és igen, az eredményes kommunikációra is, amellyel emberek tízezrei vonhatók be az alapítványi munka támogatásába. Fontos azonban megjegyezni, hogy hiteles és transzparens alaptevékenység nélkül egyetlen alapítvány kommunikációja sem lesz hosszú távon sikeres.

CCO: A nonprofit szervezetek kommunikációja úgy tűnik szintén változóban van. Véleménye szerint milyen tendencia érzékelhető, milyen irányba mozdulnak a civil szervezetek?

Miha Tamás: Az elmúlt év tapasztalatai alapján erősen megkérdőjeleződött a „hagyományos” kommunikációs eszközök hatékonysága, legalábbis a kizárólagos használatot illetően mindenképpen. A 2010. évi 1%-os eredmények egyértelműen igazolják az online és egyéb direkt marketing eszközök, így az adománygyűjtő levél terjedését és eredményességét. Az 1%-os lista élmezőnyében tavaly kiugró eredményt értek el azok a szervezetek, amelyek bátrak voltak, és kampánystratégiájuk középpontjába a kulcsszó és kattintás alapú (PPC) online eszközöket vagy az adománygyűjtő levelet, esetleg ezek kombinációját tették. Ezzel szemben komoly veszteséget kellett elkönyvelniük azoknak a szervezeteknek, amelyek kizárólag a hagyományos ATL eszközöket (pl. óriásplakát, tv reklám) részesítették előnyben. Mindent összevetve tehát, ma már szükséges a szakszerű kommunikációs tevékenység ebben a szektorban is, amely eredményesen leginkább integrált kampányokkal valósítható meg.

CCO: Ön, ezt a tendenciát látja megjelenni a hazai civilszféra életében?

Miha Tamás: Ma már számos nonprofit szervezet esetében is tudatos és tervezett kommunikációs tevékenységről beszélhetünk, amelyet azonban alaposan fel kell építeni ahhoz, hogy jól működjön, etikai és gazdasági szempontból is eredményes legyen, azaz hosszú távon a bevételek legfeljebb 30-40%-át kelljen csak a forrásteremtés költségeire költeni. A legtöbb társadalmi szervezet ma már belátja, hogy szüksége van profi kommunikációra, mégis sokszor szakmai segítség kell ennek ésszerű kialakításához, stratégiai és operatív szinten egyaránt.

CCO Info