HPR marketing egy ipari vállalatnál – TDK dolgozat

Lapunk Különdíjat ajánlott fel az Általános Vállalkozási Főiskola TDK versenyére. A Zsűri döntése szerint az egyik III. helyezést és különdíjat Nyilasi Aletta HPR marketing egy ipari vállalatnál című dolgozata nyerte. Lapunk, a dolgozatot sajnos teljes terjedelmében nem tudja közölni, tekintettel arra, hogy az intézmény, ahol a dolgozat készült, ehhez nem járult hozzá. Ily módon csupán a dolgozat kivonatát áll módunkban közölni. Témavezető: Szalai Ibolya.  Gratulálunk a Különdíjhoz!

 

 

HPR marketing egy ipari vállalatnál

A TDK dolgozat kivonata

 

Az Általános Vállalkozási Főiskola hallgatójaként a szóban forgó ipari vállalatnál végeztem szakmai gyakorlatomat. Az ott szerzett ismereteim, tapasztalataim alapján elemeztem az ott használt dolgozói elégedettség növelésére alkalmazott eszközöket.

A vállalat sikerességét számos tényező határozza meg. Makrokörnyezeti tényezők közül a külső érdekcsoportok, a gazdasági környezet, a politikai-jogi, technológiai, társadalmi-kulturális, természeti tényezők. Mikrokörnyezeti tényezők közé sorolhatóak az iparági szereplők és a belső érdekcsoportok. Mindezen tényezők közösen hatnak a vállalt eredményességére. A vállalat sikerességéhez nagyban hozzájárulnak a vevők, azonban a vevői elégedettség nem csak az áru minőségének, hanem a vállalat alkalmazottainak is köszönhető.

Nélkülözhetetlen, hogy egy cég jó munkaerőt alkalmazzon és azt meg is tartsa, emiatt a hagyományos HR tevékenységeket ki kell egészíteni marketing eszközökkel.

Az Általános Vállalkozási Főiskolán írt TDK dolgozatomban egy ipari vállalatnál használt HR és a pr (HPR) eszközeit, módszereit mutattam be marketing elemekkel kiegészítve, mivel a cég számára fontos, hogy a megfelelő munkatársak kiválasztását követően megfelelő motivációs eszközökkel a munkavállalót elkötelezetté tegye, teljesítményét illetve a dolgozói elégedettséget növelje.

Mint tudjuk a jó munkaerőt könnyű megszerezni, de nehéz megtartani. Emiatt minden vállalat igyekszik elkötelezetté tenni munkavállalóit. Sok cég ezért nagy hangsúlyt fektet a motivációs eszközök kialakítására. A motiválás segíti a szervezetet céljai elérésében, és a dolgozót a fő céljai megvalósításában, szükségletei kielégítésében.

Az általam vizsgált ipari vállalatnál megkülönböztetünk egy hivatalos és egy ad hoc jellegű motivációs rendszert. A hivatalos motivációs rendszer magába foglalja a béren felüli juttatást, azaz a cafeteria rendszert, a 13. havi fizetést, az egyéni teljesítményértékelési rendszert, melynek van egy kiegészítő értékelési rendszer a 4E’s és a P, javaslattételi rendszer, projekt rendszer.

Ad hoc jellegű motivációs eszközt akkor alkalmaz a cég, ha valaki extra erőfeszítést tesz a cég érdekében. A plusz erőfeszítés jutalmazását a közvetlen vezetőnek kellett kérvényeznie a gyáregység vezetőtől, mely lehet pénzbeli vagy tárgyi juttatás. A kérvényezés és a jutalmazás között eltelt időszak igen hosszú, így ezen időszak rövidítése érdekében és a motivációs rendszer fejlesztésében megoldást nyújtanának olyan csomagok kialakítása, melyek a dolgozó által nyújtott plusz erőfeszítés jelentőségétől, mértékétől függően lennének kialakítva. 4 csomagtípus lenne különböző értékekben, különféle tartalmakkal. A jutalmazott munkavállalónak lehetősége nyílna arra, hogy az adott csomag tartalmai közül szabadon választhasson. A csomagok a következők lennének:

Thanks for your activity 5000 Ft

Az első csomagot azok a dolgozók érdemelnék ki, akik saját munkakörükön kívül a vállalati rendezvények szervezésében rendszeresen, aktívan részt vesznek.

1 fő részére ebéd vagy vacsora a Trófea Grill étteremben

2 fő részére borkóstoló a Monarchia Borszaküzletben

2 alkalmas extrém jegy egy Fitness-Wellness Klubba

2 fő részére belépőjegy a helyi színház egyik színdarabjára

Thanks for your representation 10-15 000 Ft

A második csomagot olyan dolgozók kapnák, akik valamilyen országos versenyen megfelelően képviselték a céget.

5 fő részére 1,5 órás vitorlázás a Balatonon

2 órás Wakebord oktatás a Balatonon

1 havi Aqua-fitness bérlet

2 fő részére sétahajózással egybekötött vacsora a Dunán

Thanks for your watchfulness 20 000 Ft

A harmadik csomag abban az esetben járna az adott dolgozónak, ha olyan komoly problémát vesz észre a termelésben, működésben, melyet azonnal kezelni kell a nagyfokú károk elkerülése érdekében.

4 fő részére családi ebéd a Trófea Grill étteremben

Kozmetikai kezelés egy kozmetika szalonban

1 fő részére aktív pihenés a sarlóspusztai Kalandparkban

1 fő részére éves bérletjegy a helyi színház előadásaira

Thanks for your efforts 40 000 Ft.

A dolgozó lélekjelenlétén múló segítő részvételt ismerik el, mely lehet akár egy tűz továbbterjedésének megakadályozása, vagy egy baleset mentésében való aktív részvétel.

2 fő részére Wellness hétvége Szentgotthárdon a Borhotelben, Szarvason a Liget Wellness és Konferencia Hotelben, Hévízen a Villa Famíliában, Győrben az Arany Szarvas Hotelben vagy Mezőkövesden a Balneo Hotel Zsori Thermal & Wellnessben.

2 fő részére Wellness hétvége a Puchner Kastélyszállóban, Batthyány Kastélyszállóban, Jankovich Kúria Hotel és étteremben, vagy a Geréby Kúria Hotelben.

A belső pr egyik legfontosabb eszköze az emberi kapcsolatok ápolása, melyhez elengedhetetlen a kommunikáció. Az alkalmazottak felé irányuló kommunikáció célja az információ szolgáltatása a cég célkitűzéseiről, annak megvalósítási módozatairól, célok elérésének kimeneteléről, mely különböző kommunikációs eszközökkel történhet:

1. Fali vagy információs táblák

2. Nyomtatott vállalati újságok – Hírmondó

3. Intranet

4. Belső elektronikus levelezés

5. Meetingek

A cég egyik legintenzívebb kommunikációs eszköze az Intranet, az elektronikus levelezés. Alapvető problémát jelent az, hogy a vállalati dolgozók csak egy része rendelkezik számítógépes hozzáféréssel. Az e-mailen küldött fontosabb információkat a fizikai dolgozók számára is elérhetővé kéne tenni nyomtatott formában. Erre megoldást nyújtana az információs pultok kihelyezése a két fő kapubejáróhoz. Emellett az irodai dolgozók informáltsága is nőhet, hiszen a sok e-mail között az adott levél, és ezzel az inform
áció elvész, az információ áramlása nem hatékony.

Az egyirányú kommunikáció hatékonysága tovább növelhető azzal, hogy a termelési területek pihenőhelyein számítógépeket helyeznek ki, melyeken elérhető lenne az intranet és a vállalati körlevelek.

A belső pr része a rendezvények is, hiszen minden vállaltnak tudnia kell, hogy az emberek nem robotok, nekik is kell a kikapcsolódás, pihenés. Ahhoz, hogy még elkötelezettebbek legyenek a munkavállalók érdemes a cégeknek rendezvényeket szervezni a dolgozóknak és családtagjaiknak. A családi nap, karácsonyi parti, házi targonca verseny mellett a cég belső ügyfélmarketing tevékenysége egy Művészeti bemutatóval bővíthető lenne. Ez nem csak a dolgozók kikapcsolódásához járulna hozzá, hanem a vállalati kultúra emeléséhez is. Az előadáson olyan vállalati dolgozók lépnének fel, akik munkakörükön kívüli tehetségüket is megmutatnák, összemérnék. Az első három helyezett csapata pénzjutalomban is részesülhetne, mellyel az adott csoport további tevékenységét támogatná a vállalat.

Fontos észrevenni, hogy napjainkban a dolgozók elégedettsége már nem csak arra korlátozódik, hogy megkapják a havi bérüket és biztos munkahelyük van. Manapság ez a terület igen sokrétűvé vált, így fel kell térképezni igényeiket, elvárásaikat, hiszen tökéletes munkahely nem létezik. A szóban forgó ipari vállalat idén az 5. éve vizsgálja az alábbi területeket:

Munkavégzés biztonsága

Munkahellyel való elégedettség

A vezetők és dolgozók közötti kapcsolatok típusa és minősége

Munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtése

Munkahelyi légkör

Motivációs rendszer

Vállalati kultúra, imázs

Eddigi eredmények kommunikálása

A felmérés eredményei alapján olyan akcióterveket kell megfogalmazni, mely a dolgozói elégedettséget növelve elősegíti a vállalatot céljai elérésében.

Következtetésem szerint a motivációs rendszer fejlesztésével és a kommunikációs eszközök hatékonyságának növelésével a dolgozói elégedettség és ez által az elkötelezettség tovább növelhető. Azonban a dolgozói elégedettség növeléséhez fel kell térképezni a munkavállalók fő értékeit, igényeit, amely a dolgozói elégedettségi felmérés keretein belül lehetséges.

 

Nyilasi Aletta

Általános Vállalkozási Főiskola hallgatója