Két nap babzsákon a jelen és jövő közt

2015. április 8-9-én hatodik alkalommal rendezték meg az SM 2015 (a régebben Smartmobil néven ismert) konferenciát Budapesten. Helyszíni tudósítónk beszámolója.2015. április 8-9-én hatodik alkalommal rendezték meg az SM 2015 (a régebben Smartmobil néven ismert) konferenciát Budapesten. Helyszíni tudósítónk beszámolója.

 

SM 2015

A névváltoztatást az okos eszközök sokasága – otthon, óra, város, kórház – indokolta igazán. Az érdeklődők mintegy 170 angol és magyar nyelvű előadás, több workshop közül választhattak, megismerkedhettek a nemzetközi és hazai digitális trendekkel a négy részre osztott helyszínen.

A konferencia előadásaihoz egy már kész technológiát felvonultató startup adott segítséget. Az előadókhoz intézett kérdéseket a vállakózó kedvű felhasználók a Duelbox, segítségével juttattatták el. A Rabbit (Wearrabbit) okoskarkötője, ami lényegében egy elektronikus névjegykártya, osztatlan sikert aratott. A karkötő alkalmas lesz majd arra is, hogy a regisztrált felek egymással beszélgetni is tudjanak a jövőben.

Az egészségügyet forradalmasító smart trendeket Dr. Meskó Bertalan, orvosi jövőkutató vázolta fel előadásában. Kiemelte, hogy a technológia már kész, azonban mi még idegenkedünk attól, hogy egy-egy okos eszköz használatával a legfontosabb élettani életfunkciókat (vérnyomás, vércukor, légzés, pulzus) mérjük, vagy akár saját magunkat kezeljük. Ha otthon is megoldható a felmérés, csak indokolt esetben célzottan fordulhatunk az orvoshoz.

Bükkösy Ádám a wellness karkötők kapcsán a személyre szabott, ajánlatokat mutatta be a fogyókúrától az összes szolgáltatásig, melyek üzenetek formájában jutnak el a felhasználókhoz.

Autista gyerekeknek és szüleiknek jelent óriási segítséget a Gubbio nevű magyar startup csapat által fejlesztett tablet app, melyben rajzok segítségével lehet megszervezni az autista gyermekek napirendjét.

„A mobilfizetéseknél kétszer annyi csalást követnek el, mint más online fizetési formáknál. Csak azt az adatbázist nem lehet ellopni, amelyik nem létezik.” – figyelmeztetett Kóka János, a Cellum mobiltárca-szolgáltató elnök-vezérigazgatója. A Cellum “eltört titok” nevű megoldása lehetetlenné teszi a kártyaadatok tömeges ellopását, ugyanis a kártyaadatok egy részét egy távoli szerveren, másik részét pedig az ügyfél készülékén tárolják. A tömeges lopáshoz a pénzintézet adatbázisa mellett azonban az ügyfél telefonját is fel kell törni a sikerhez. A bankkártyás fizetéseknél leggyakrabban a kereskedőktől lopják el az adatokat, ritkábban a banktól. Ez ellen a tokenizációval lehet a leghatékonyabban védekezni, ugyanis a kártya adatok helyett egy azokat, helyettesítő számsort használnak.

Az okosautó és okosotthon fogalma már nem ismeretlen előttünk. Vitézy Dávid előadásának témája az okosváros volt, mely már kezd kialakulni. A már átadott „Futár”, a dugófigyelés, a megújult útvonaltervező csak az első lépések e téren. Az utóbbi a Google felé nyitás következtében valósidejű, bárhonnan elérhető szolgáltatást nyújt. A jövő az összes utazási eszköz összekapcsolása az utazás tervezésére, bankkártyás fizetés, a tervezett utazások beárazása, okos eszközök használata.

Radics Milán előadásának témája a Facebook hatalma volt. A közösségi oldal algoritmusa dönti el, hogy mit kap az az 526 millió felhasználó, aki mobilról használja a közösségi oldalt. A like megváltoztatta az információáramlást, mely során a felhasználó választja az adatszolgáltatót. Az eddig népszerű fotót egyre inkább a videó váltja fel. Ezek a 8 mp-es snapchat-ok egyre népszerűbbek. Ezt felismerve a Facebook a napi snapy-ket beépíti a Discover-be, megnyitotta a Messenger és a Webshop részére is, mert a felhasználók legelőször a Messengert nézik meg a felhasználók, és a chat lett az új portál. „Vége a portáloknak?” – kérdéssel zárt előadását Radics.

A videók egyre inkább tért nyernek a bannerekben is, népszerűségük napról napra nő. A Google és a You Tube is szívesen alkalmazza. Terjedésüknek egy akadálya van, hogy kevés a HTML5 fejlesztő, nincs egységes specifikáció. A kifejlesztett mozgó bannert az összes eszközre lehet használni, míg a flash mobilon nem alkalmazható.

Több előadás is érintette az okos eszközök által nyújtott személyre szabott ajánlatok, reklámok, hűségakciók lehetőségét, melynek egyik eszköze a térinformatika. Segítségével könnyebb az üzleti térképek elkészítése és a felhasználó csak a lokális ajánlatokat kapja meg.

A Simply Relevant használatához azonban kell az ügyfél engedélye is, ezután az ajánlatokat SMS-ben kapja meg. Ez sokkal hatékonyabb az emailnél és a facebook reklámnál, az ügyfelek 98%-ban olvassák az SMS-t. Magyarországon egyelőre a Telekom ügyfelei találkoznak ezzel.

Hiába készülnek azonban egyre újabb appok a felhasználóknak, ha azok akiknek szánták nem a korszerű okos eszközöket használják, idegenkednek az újabb lehetőségektől. Legjobb példa erre az IPTV. A lakosság 40%-a még olyan készülékkel rendelkezik, mely nem alkalmas erre a szolgáltatásra, az idősebb korosztály idegenkedik, fél. Az iskolák
sokszor a megkapott korszerű eszközöket különféle okok miatt nem használják. A géppark elöregedett, elavult, agyonhasznált. Jó példaként a Jászfényszarúban kialakított iskolát említette Horváth Ádám.

Az okosóra egyelőre státusszimbólum, csak okostelefonnal működik. Az okosszeműveget több helyen – egyetemeken, casinokban, vezetéskor – tiltják. A tablettekel már telítődött a piac.

A workshopok keretében az érdeklődők megismerkedhettek felhasználói interakció, az üzleti modell építés és a közösségi finanszírozás témaköreivel.

Az SM 2015 a Magyar Telekom főtámogatásával, az Endless Mobil alkalmazásfejlesztő cég és az OXO Labs startup akcelerátor közös szervezésében valósult meg.

Lapunk, a CCO Magazin az SM2015 Médiatámogatója volt.

2015. április 9.

sztorma HCJD

 

Az SM2015 Médiatámogatója a CCO MagazinA CCO Magazin az SM2015 Médiatámogatója