A WPP csoporthoz tartozó Kantar Millward Brown közzé tette a 2017-es BrandZTM listát, amely a világ 100 legértékesebb márkáját rangsorolja. A top 5-be idén csak technológiai óriások, a Google, az Apple, a Microsoft, az Amazon és a Facebook kerültek be.

A világ top 100 márkája közül az Amazon érte el a legmagasabb dollár érték növekedést: 40,3 milliárd dolláros növekedéssel (+41%) a márka értéke eléri a 139,3 milliárd dollárt, amellyel a negyedik helyre került a BrandZTM listán. A kereskedelmi óriás továbbra is technológiai ökoszisztémájára fókuszál azzal céllal, hogy képes legyen kiszolgálni az eltérő fogyasztói igényeket, legyen szó online vásárlásról, gyors házhozszállításról vagy szórakoztatásról, de törekvéseinek része a mesterséges intelligencia alapú szolgáltatások fejlesztése, beleértve az élelmiszer kiszállítást és az Alexa személyi asszisztenst.

A Google, az Apple és a Microsoft vállalatok megtartották dobogós helyüket. Az elmúlt évben a Google márkaértéke 7%-kal növekedett, így értéke jelenleg 245,6 milliárd dollár, az Apple márkaértéke 3%-os növekedéssel elérte a 234,7 milliárd dollárt, a Microsoft pedig 18%-os növekedéssel jelenleg 143,2 milliárd dolláros márkaértékkel bír. Az ötödik helyezett Facebook márkaértéke 27%-kal emelkedett, így ma 129,8 milliárd dollárt ér. Az első öt márka meghatározó piaci szerepét igazolja, hogy a 100-as lista összesített márkaértékének 25%-át ezek a márkák adják.

David Roth, a The Store WPP EMEA ügyvezető igazgatója elmondta: „A 2017-es év BrandZTM top 100 globális márka listája továbbra is azt igazolja, hogy az erős márkák kiemelkedő részvényesi értéket és megtérülést biztosítanak, és kevésbé befolyásolják őket külső hatások. A <<Frightful Five>> néven emlegetett, a technológiai szektorban tevékenykedő, listavezető óriások a versenytársaik számára inkább rettenthetetlenek, mint ijesztők, tekintettel hatalmas márkaerejükre és láthatóan vitathatatlan piaci pozíciójukra.”

Az idei lista további kiemelt szereplője a kínai Tencent márka (8. hely). WeChat nevű saját social platformjának népszerűsége növekszik, a Tencent pedig első alkalommal került fel a top 10-es listára 27%-os márkaérték növekedéssel és 108,3 milliárd dolláros márkaértékkel. A leggyorsabb értéknövekedést az Adidas érte el (+58%, 8,3 milliárd dollár), amit a kínai prémium alkohol márka, a Moutai követ (+48%, 17 milliárd dollár).

A BrandZTM a világ legnagyobb és legmeghatározóbb márkaérték mérési módszereként azokat a márkákat vonultatja fel, amelyek napjaink fogasztóinak életstílusának szerves részévé váltak. A BrandZTM egyedi abból a szempontból, hogy a globális szinten készített 3 millió fogyasztói interjút az egyes vállalatok pénzügyi és üzleti teljesítményének elemzésével (a Bloomberg és a Kantar Worldpanel adatainak felhasználásával) kombinálja a márkaérték meghatározása során.

Az idei évben a top 100 márka együttes márkaértéke 8%-kal nőtt (3640 milliárd dollár), míg 2016-ban csak 3%-os volt a növekedés. A 100 milliárd dolláros értéket is meghaladó márkák száma hatról kilencre nőtt. A lista teljes márkaértéke a 2006-ban kiadott első kutatás óta 152%-kal növekedett, a márkák tekintetében pedig az innovatív, fogyasztóközpontú technológiai vállalatok számának növekedése jellemzi, amelyek hatalmas eléréssel és márkaépítő erővel bírnak.

A 2017-es BrandZTM top 10 márkáinak értéke (1420 milliárd dollár) majdnem annyit tesz ki, mint a 2006-os teljes top 100-as lista (1440 milliárd dollár), a márkaérték pedig 249%-kal növekedett, szemben a teljes top 100 152%-os növekedésével. A BrandZTM top 100 globális márkáinak értéke azt igazolja, hogy az erős márkák továbbra is felülmúlják versenytársaikat.

A 2017-es lista arra is rámutatott, hogy az erő-egyensúly valóban a fogyasztói technológiai márkák felé mozdult el, amelyek ökoszisztémái sokféle igényre kínálnak megoldást, és teszik egyszerűbbé a hétköznapokat. A top 100-as lista teljes márkaértékének több mint felét technológiához kötődő márkák teszik ki (beleértve a távközlést és az online kiskereskedőket), szemben ezek 2016-ban tapasztalt egyharmados arányával. Ezek a márkák 16%-kal növekedtek a legutóbbi évben, szemben a nem technológiához kötődő márkák 4%-os növekedésével.

A top 10 márka közül 9 a technológiához kötődik, akárcsak a 7 új listatag: az XFinity, a YouTube, a Hewlett Packard Enterprise, a Salesforce, a Netflix, a Snapchat és a Sprint idén először került fel a BrandZTM listára.

A retail volt a leggyorsabban növekvő kategória, amelynek összértéke 14%-kal növekedett az utóbbi 12 hónapban, olyan e-kereskedelmi márkákkal az élen, mint az Amazon és az Alibaba, amelyek, mint sok eredendően internetes cég, folyamatosan bővítik értékesítési csatornáikat offline üzlethelyiségekkel. Összességében a kizárólag online kiskereskedők értéknövekedése 388%-kal nőtt 2006 óta, míg a hagyományos kiskereskedők értéke 23%-kal csökkent, számukra ugyanis időigényesebb a kínálat online piachoz való igazítása. A technológia kategória 13%-kal nőtt, míg a gyorsétterem volt az idei év leggyorsabban növekvő szektora (+7%), amelynek vezető márkái friss élelmiszereket, gazdaságos menüket és olyan fogyasztói újításokat vezettek be, amelyek növelik a fogyasztók márkaélményét.

 

A BrandZ™ – A legértékesebb globális márkák Top 10-es listája, 2017

Helyezés 2017 Márka Kategória Márkaérték 2017

(milliárd dollár)

Márkaérték változás Helyezés 2016
1 Google Technológia 245,581 +7% 1
2 Apple Technológia 234,671 +3% 2
3 Microsoft Technológia 143,222 +18% 3
4 Amazon Retail 139,286 +41% 7
5 Facebook Technológia 129,800 +27% 5
6 AT&T Telekommunikáció 115,112 +7% 4
7 Visa Payments 110,999 +10% 6
8 Tencent Technológia 108,292 +27% 11
9 IBM Technológia 102,088 +18% 10
10 McDonald’s Gyorsétterem 97,723 +10% 9

 

A régiók tekintetében elmondható, hogy 54 márkával és 71%-os márkaérték részesedéssel az USA dominálja a BrandZTM top 100-as listáját. Az utóbbi évben az amerikai márkák 12%-kal növekedtek, szemben a világ többi részéről származók 1%-os csökkenésével. Ez alól Kína jelenti a kivételt, ahol állami tulajdonú vállalatok nélkül 11%-os volt a teljes márkanövekedés.

A top 20 B2B márka értéke 11%-kal növekedett. A Microsoft megtartotta első helyezését 10%-kos növekedésével és 143,2 milliárd dolláros értékével, míg a Shell lett a leggyorsabban növekvő B2B vállalat, 23%-kos növekedéssel és 18,3 milliárd dolláros értékkel. A lista eredményei azt is bizonyítják, hogy mivel a digitális világ átfedést teremt az üzleti és a fogyasztói környezet között, a határ a B2B és a B2C szektor között kezd eltűnni, létrehozva a B2H (Business to Human) márkákat.

Az idei évi főbb trendjei következők:

  • A fogyasztói technológiai ökoszisztémák nélkülözhetetlenné teszik a márkákat.

A fogyasztók mindössze egy márka igénybevételével egyre több tevékenységet folytathatnak (az online vásárlástól kezdve a televízió nézésig), illetve egyre több eszközt használhatnak. Ez a kényelem lehetővé teszi a legerősebb márkák számára, hogy minimalizálják annak kockázatát, hogy a fogyasztók másik márkát választanak.

  • Az új márkák egyre inkább globális szinten születnek meg, lehetővé téve számukra a gyors növekedést.

A technológia lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy már az első naptól kezdve világszerte kínálhassák termékeiket. Ez olyan új vállalkozói formák kialakulását támogatja, amelyek növekedésének sebességét és mértékét – a hagyományos modellekkel szemben – nem korlátozzák földrajzi vagy ágazati határok.

  • A hagyományos nem technológiai márkák a technológiát alkalmazzák a fogasztók érdeklődésének és elkötelezettségének fenntartása, növelése érdekében A kategóriájában leggyorsabban növekvő Adidas például bevezette a 3D nyomtatást cipőgyártásra, míg a Domino’s Pizza gyorséttermi márka valós idejű rendelés nyomon követést kínál vásárlói részére.
  • A BrandZTM top 100 márkája egyre fiatalabb. Egy márka átlagos életkora jelenleg 67 év, összehasonlítva a 2006-os 84 évvel, ami tükrözi a legújabb technológiai márkák belépését és az új kínai márkák megjelenését.
  • Azok a márkák, amelyek megmutatják, hogyan teszik jobbá fogyasztóik életét, mint például a Huawei és a Toyota, átlagosan háromszor jobban növekedtek az elmúlt 12 évben (a felső harmad 170%-kal nőtt, szemben az alsó harmad 57%-os növekedésével).
  • A hatékony kommunikáció előnyt jelent a márka számára. A lista top első harmadában szereplők (köztük a McDonald’s és a L’Oréal Paris) értéke az erős kommunikációnak köszönhetően 196%-kal nőtt, szemben az utolsó harmad 47%-os növekedésével. Ez annak köszönhető, hogy sikeresen használták a gyakorlatban azokat a tulajdonságaikat, amelyek jól megkülönböztethetővé teszik őket más márkáktól.

Doreen Wang, a Kantar Millward Brown BrandZ kutatásának globális vezetője hozzátette: „Ez a folyamatosan fejlődő ökoszisztémákat kialakító internetes óriások területe, amelyek szoros kapcsolatot teremtenek a fogyasztókkal azzal a céllal, hogy könnyebbé, egyszerűbbé és jobbá tegye az életet. A fogyasztóközpontú technológia újraírta az elvárásainkat, így most már magától értetődőnek tartjuk, hogy a termékek, szolgáltatások, eszközök és tartalmak azonnal a rendelkezésünkre állnak. Ezek a márkák nagy rugalmasságot mutatnak – magabiztosan és kényelmesen mozognak új területeken és új kategóriákban is, hogy fejleszthessék és kiterjeszthessék fogyasztói bázisukat.”

A BrandZTM Top 100 legértékesebb globális márka jelentése és rangsora, valamint a világ legfontosabb régióival és a 14 piaci szektorral kapcsolatos hasznos márka insightok online is elérhetőek. A globális riport, rangsorok, diagramok, cikkek és még több információ megtalálható a BrandZTM applikáción keresztül is. A BrandZTM applikáció minden regionális BrandZTM riport esetében ugyanazokat a jellemzőket, funkciókat tartalmazza, és ingyenesen letölthető az összes Apple iOS és Android készülékre a www.brandz.com/mobile weboldalról, illetve az iTunes-ról vagy Google Play-ről.

 

A BrandZTM Top 100 Legértékesebb Márka Listájáról

A WPP csoport tulajdonába tartozó Millward Brown BrandZTop 100 Legértékesebb Globális Márkák listája idén immár tizenkettedik alkalommal készült el. Ez az egyetlen olyan tanulmány, amely több ezer, mind magánszemélyeknek, mind vállalkozásoknak értékesítő márka értéket, több mint 3 millió fogyasztói interjú alapján hasonlítja össze, és amely a márkanév üzleti és részvényesi értékekre (a Bloomberg és a Kantar Worldpanel adatai alapján) gyakorolt hatását is vizsgálja. A fogyasztók márkáról kialakított képe kulcsfontosságú információ a márkaérték meghatározásához, hiszen a márkák üzleti teljesítményük, termékeik, pozicionálásuk és vezetésük alapján definálhatók. A sorrend figyelembe veszi a regionális eltéréseket is, hiszen – még a globális márkák esetében is – a márkák hozzájárulásának mérése országonként jelentősen eltérhet.

 

A Kantar Millward Brown-ról

A Millward Brown a világ egyik vezető globális kutató ügynöksége, amely elsősorban reklámok hatékonyságának mérésével, stratégiai kommunikációval, illetve média-és márkaérték kutatással foglalkozik. A vállalat ügyfelei márkaépítését segíti átfogó, kutatáson alapuló kvalitatív és kvantitatív megoldásokkal. A Kantar Millward Brown több mint 55 országban működik a WPP Kantar csoport részeként, amely egyike a világ vezető adat-, insight és tanácsadó cégeinek. További információ a www.millwardbrown.com weboldalon.

 

A WPP csoportról

A WPP a világ legnagyobb kommunikációs csoportja, melynek éves árbevétele meghaladják a 19 milliárd dollárt. A hozzá tartozó cégeken keresztül a csoport olyan átfogó reklám-és marketingszolgáltatásokat kínál, mint a reklám-és média befektetés kezelés, adat befektetés kezelés, Public Relations és Public Affairs, márkázás és identitás, egészségügyi kommunikáció, digitális-, e-kereskedelmi- és shopper marketing, illetve specializált kommunikáció. A cégcsoport világszerte 205 000 alkalmazottat foglalkoztat (beleértve a társult vállalkozásokat és befektetéseket) több mint 3000 irodában, 112 országban. További információ a www.wpp.com weboldalon.

A WPP-t hatodik egymást követő alkalommal nevezték az év Holding vállalatának a 2016-os Cannes Lions nemzetközi reklámfesztiválon. A WPP-t a 2016-os, a marketing kommunikáció hatékonyságát elismerő Effie Hatékonysági Indexen is a világ leghatékonyabb holding vállalatának nevezték, ötödik egymást követő alkalommal. 2017-ben a Warc 100-on a WPP-t a világ top holding vállalatának választották (a harmadik egymást követő alkalommal).

 

Forrás: Ogilvy Public Relations Sajtóközlemény