A világ legnagyobb márkaérték kutatása

A listán található cégek közül ennek fényében az idei év legsikeresebb márkái a márkaérték szempontjából a Google, az Amazon és a Facebook voltak.Az Ogilvy Public Relations sajtóközleményben ismertette, hogy a WPP csoporthoz tartozó Millward Brown idén 11. alkalommal tette közzé azt a globális márkákat értékelő éves BrandZ™ tanulmányát, amely a pénzügyi mutatókon túl a fogyasztók véleményét is figyelembe veszi.

A június közepén megjelent elemzés szerint a 2016-os év stabil volt a világ legnagyobb hatalommal bíró márkái számára. Ebben a versenyben azok a márkák tudták a legkiemelkedőbb növekedést elérni, amelyek innovatívak voltak, és újításaikat fogyasztóiknak is be tudták mutatni a márkaélményen keresztül.

A listán található cégek közül ennek fényében az idei év legsikeresebb márkái a márkaérték szempontjából a Google, az Amazon és a Facebook voltak.

A Millward Brown 11. alkalommal közzé tett, legértékesebb globális márkákat összesítő Top 100-as listájának eredményei alapján, az élmezőnybe tartozó márkák közül a legnagyobb meglepetést a Google Appletől átvett első helye okozta. Az internetes márka 32%-kal növelte értékét 229 milliárd dollárra, míg az Apple értéke 8%-kal, 228 milliárd dollárra csökkent. A Microsoft megőrizte 3. helyét 5%-os növekedésével és 122 milliárd dolláros értékével, míg a Facebook (+44%, 5. hely) és az Amazon (+59%, 7. hely) először lépett be az első 10 helyezett közé. A 100-as listán szereplő márkák összértéke 3%-kal emelkedett és elérte a 3,4 billió dollárt.

A listán található cégek közül ennek fényében az idei év legsikeresebb márkái a márkaérték szempontjából a Google, az Amazon és a Facebook voltak.

A legértékesebb cégek nem csak márkaértékben előzik meg a listán nem szereplő versenytársaikat, de pénzügyi teljesítményben és részvényesi megtérülésben is jobban szerepelnek. A felmérés szerint az erős márkák fenn is tudják tartani vezető pozíciójukat, ezt jelzi, hogy a 2016-os listán szereplő márkák csaknem fele (46) megjelent már a 2006-ban publikált első listán is.

Az idei kutatás egyik legnagyobb tanulsága szerint azok a márkák kerültek a BrandZ™ Top 100-as, legértékesebb globális márkák listája élére, amelyek rendelkeznek a megújulás és innováció képességével. Ennek megfelelően például a Top 10 márka közé került Amazon, mely független vállalkozások által kiépítette saját logisztikai hálózatát, így ez lehetővé tette számára, hogy rugalmas, egy órán belüli szállítási szolgáltatást kínálhasson, és megkezdte a saját tartalmat gyártását is. Ezzel párhuzamosan a Facebook elkezdett helyet szolgáltatni a kiadók saját tartalmainak, annak érdekében, hogy felhasználói aktívak maradjanak. Az innováció volt tehát a növekedés elsőszámú hajtómotorja – de az újításnak láthatónak, értelmezhetőnek és érezhetőnek is kellett lennie a fogyasztó számára. Az újítás mellett a verseny erősödése volt a márkaérték növekedés másik katalizátora, amelynek értelmében a márkákat a velük versengők rázták fel, akik egyedi és értékes javaslattal álltak elő, mint például az Under Armour (új belépő) és a Victoria’s Secret a ruházat kategóriájában. Ez a kategória egyébként a leggyorsabban növekvő kategória lett, 14%-os növekedéssel és 114 milliárd dolláros értékkel. A ruházati cikkek mellett látványosan nőtt a gyorséttermi kategória is (+11%), de sokat vesztett márkaértékéből az olaj-és földgázipar (-20%) illetve a bankszektor, mind globális (-11%) mind regionális (-12%) szinten.Doreen Wang, a Millward Brown globális BrandZ™ vezetője így összegezte a legújabb Top 100-as lista eredményeit: “Innovációkkal és új kategóriák felé történő terjeszkedéssel a Top 100-as lista legerősebb márkái növelni tudják a penetrációjukat és relevanciájukat az emberek mindennapjaiban. Azonban ez kockázatot is rejt magában, mivel így elmossák a határt a különböző kategóriák között, és identitászavart okozhatnak a márkáknak. Egy nagyon világos pozícionálás és tiszta cél megfogalmazása egyre fontosabb szerepet játszik egy erős, megkülönböztethető márka kialakításában.”Doreen Wang, a Millward Brown globális BrandZ™ vezetője így összegezte a legújabb Top 100-as lista eredményeit: “Innovációkkal és új kategóriák felé történő terjeszkedéssel a Top 100-as lista legerősebb márkái növelni tudják a penetrációjukat és relevanciájukat az emberek mindennapjaiban. Azonban ez kockázatot is rejt magában, mivel így elmossák a határt a különböző kategóriák között, és identitászavart okozhatnak a márkáknak. Egy nagyon világos pozícionálás és tiszta cél megfogalmazása egyre fontosabb szerepet játszik egy erős, megkülönböztethető márka kialakításában.”

A Brown BrandZ™ Top 100 Legértékesebb Márka Listájáról

A WPP csoport tulajdonába tartozó Millward Brown BrandZ™ Top 100 Legértékesebb Globális Márkák listája idén immár tizenegyedik alkalommal készült el. Ez az egyetlen olyan tanulmány amely több ezer, mind magánszemélyeknek mind vállalkozásoknak értékesítő márka értéket, több mint 3 millió fogyasztói interjú alapján hasonlítja össze és amely a márkanév üzleti és részvényesi értékekre (a Bloomberg és a Kantar Worldpanel adatai alapján) gyakorolt hatását is vizsgálja. A fogyasztók márkáról kialakított képe nagyon fontos információ a márkaérték meghatározásához hiszen a márkák üzleti teljesítményük, termékeik, pozicionálásuk tisztasága és vezetésük alapján definálhatók. A sorrend figyelembe veszi a regionális eltéréseket is hiszen – még a globális márkák esetében is – a márkák hozzájárulásának mérése országonként jelentősen eltérhet.

A Millward Brown-ról

A Millward Brown a világ egyik vezető globális kutató ügynöksége, amely elsősorban reklámok hatékonyságának mérésével, stratégiai kommunikációval illetve média-és márkaérték kutatással foglalkozik. A Millward Brown ügyfeleinek márkaépítését segíti átfogó, kutatáson alapuló kvalitatív és kvantitatív megoldásokkal. A specializált globális szolgáltatók között található a Millward Brown Digital (amely elsősorban digitális megoldásokra fókuszál) a Firefly Millward Brown (globális kvalitatív hálózat) a Neuroscience Practice (amely idegtudományi alapokat használ a hagyományos kutatási eszközök optimalizálásához) és a Millward Brown Vermeer (stratégiai tanácsadó amely ügyfeleinek pénzügyi megtérülésének és marketing befektetéseinek maximalizálásával foglalkozik). A Millward Brown több mint 55 országban van jelen a Kantar részeként. amely a WPP adatbefektetéseket kezelő osztálya. A cégről bővebb információt a www.millwardbrown.com oldalon találhatnak.

A WPP csoportról

A WPP a világ legnagyobb kommunikációs csoportja melynek éves bevételei a 19 milliárd amerikai dollárt is elérik. A hozzá tartozó cégeken keresztül a csoport olyan átfogó reklám-és marketingszolgáltatásokat kínál mint a reklám-és média befektetés kezelés, adat befektetés kezelés, PR, márkázás és identitás, egészségügyi kommunikáció, direkt-, digitális-, promóciós- és kapcsolati marketing, illetve specializált kommunikáció. A cégcsoport világszerte 194 000 alkalmazottat foglalkoztat (beleértve a társult vállalkozásokat és befektetéseket) több mint 3000 irodában, 112 országban. A cégcsoportról bővebb információt a www.wpp.com oldalon találhatnak. A WPP-t a 2015-ös Cannes Lions nemzetközi reklámfesztiválon és a 2016-os Effie hatékonysági indexen (mely a marketingkommunikáció hatékonyságát értékeli) is immár az ötödik egymást követő alkalommal választották a világ leghatékonyabb holding vállalatának. A 2016-os Warc 100-on a WPP-t a világ top holding vállalatának választották (a második egymást követő alkalommal).

Forrás: Ogilvy Public Relations