Szeptember elején részletesen beszámoltunk minden idők egyik legnagyobb PR botrányáról, melynek egyik lényeges következménye az volt, hogy a The Public Relations and Communications Association (PRCA) nevű brit szakmai szervezet alapos etikai vizsgálatot követően nem csak elmarasztalta a Bell Pottinger ügynökséget, de ki is zárta a tagjai közül. Lássuk, mi történt azóta!

A vállalat vezérigazgatója, James Henderson elismerte, hogy a közösségi oldalakon folytatott kommunikációs kampányuk „inkorrekt és sértő volt”, és végül lemondott. A PRCA döntését (amelyet a Magyar PR Szövetség közleményben üdvözölt) követően az ügynökség tulajdonosai felkérték a BDO tanácsadó céget, amely azonnal átvette az irányítást, és számba vette a lehetőségeket, mi legyen a cég londoni irodáiban dolgozó több mint 250 alkalmazottal, illetve az ázsiai és a közép-keleti divíziókkal. Ez utóbbi, melynek irodái Abu Dhabi-ban és Dubai-ban találhatóak, azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy már folynak a tárgyalások az anyavállalattal, hogy hogyan tudnának leválni, és folytatni a munkájukat. Az ázsiai divízió is hasonlóképpen reagált, és kifejezte óhaját, miszerint új névvel, de folytatni kívánják tevékenységüket önálló vállalatként.

Olyan pletykák is szárnyra kaptak, miszerint a BDO jutalékért cserébe segít a megszégyenült PR cég vezetőinek abban, hogy az ügyfeleiket magukkal vigyék konkurens ügynökségekhez. Ez még nem  bizonyított, mindenesetre az elszivárgás megindult. Például Jonathan Hodgkinson, a Bell Pottinger korábbi társtulajdonosa ma már a Prosek Partners PR ügynökség londoni irodájában tölti a napjait, Andrew Waterworth jobbján, mint ügyvezető igazgató.

Annak ellenére, hogy előző cikkünk óta három hét telt el, a Bell Pottinger még mindig mélyen hallgat a kizárásáról, illetve a botrány következményeiről: honlapjukon az ügyben továbbra is a 2017 júliusi közleményük a legfrissebb hír.  Twitter oldaluk, melyet a nagy visszhangot kiváltó ügy óta nem frissítettek, azóta megszűnt.

A Chartered Institute of Public Relations (CIPR) brit PR szervezetet is bírálat érte, hogy nem nyilatkozott az ügyben. Ez a szervezet azonban teljesen más panaszkezelési szabályrendszerrel rendelkezik: a kizárólag egyéni tagokkal rendelkező, nagy múltú szervezet a hozzá beérkező panaszokat csupán akkor tárja a nyilvánosság elé, ha az ügyben elmarasztalás történik. A PRCA esetében, melynek ügynökségi tagjai vannak, nem állt fenn ilyen korlátozás. Előző cikkünk születése óta azonban már a CIPR is elmarasztaló nyilatkozatot adott ki.

A City A.M. úgy tudja, hogy bár a Bell Pottinger látványos összeomlása döbbenetesen gyorsan zajlott le – a botrány kirobbanásától számított nyolc nap múlva a BDO munkatársai már egy cégszintű értekezleten olvasták fel a felelősök neveit – az ügy gyökerei valójában sokkal régebbre nyúlnak vissza.  Évekkel korábban, amikor az ügynökség közeledni kezdett az Oakbayhez, sem saját munkatársai, sem más Dél-Afrikai partnerei nem javasolták a Bell Pottinger vezetőinek a szerződés megkötését. Amint a kampány elindult 2016-ban, a cégnek rögtön kellemetlen kérdésekkel kellett szembenéznie mind dolgozói, mind üzletfelei részéről. A senior munkatársak elvándorlása már ekkor megindult. Végül az ügynökség a botrány csúcspontján klasszikus tankönyvi eset módjára minden létező ponton elrontotta a kríziskommunikációt.

Az ügy rendkívül összetett, és komoly etikai kérdéseken túl HR problémákat is felvet. A The Holmes Report például a botránynak azt a vetületét tárgyalja, hogy ilyen helyzetben mi lesz azoknak az embereknek a sorsa, akik a Bell Pottingernek dolgoztak, de semmi közük nem volt a kampányhoz, vagy akár egyenesen tiltakoztak ellene. De azt a kérdést is feltehetjük magunknak, vajon mennyi megbízást fog kapni az ügynökségből már tavaly kiszállt Lord Bell új, azóta alapított cége.

Azt is érdemes lesz figyelemel kísérni, hogy az ügy hatására vajon változik-e majd az etikai szabályozás. Erről is feltehetően szó lesz az ICCO nemzetközi konferenciáján, Helsinkiben, hiszen az ICCO-nak az Egyesült Királyságból a PRCA a tagja (Magyarországot a Magyar PR Szövetség képviseli). Végül, de nem utolsósorban pedig fontos és érdekes szempontokat feszeget David Brain is a The Echo Chamber című műsorában. Milyen egy botrány a közösségi média világában? Mi történik akkor, ha egy ügynökség a médiafigyelem középpontjába kerül? Hogyan hat ki ez az ügy a PR jövőjére, és a terület széleskörű megítélésére?

Felkészül: McKinsey és KPMG... Megválaszolatlan kérdésekből maradt még elég, figyeljük majd, hogy születnek-e válaszok.