„Generation Awake. Dönts a Föld javára!” – EU kampány

A „Generation Awake. Dönts a Föld javára!” jelmondat jegyében vette kezdetét az az uniós kampány, amely szokássá kívánja tenni a hatékony erőforrás-fogyasztást.

A kampányt hivatalosan Janez Potočnik európai környezetvédelmi biztos és a lengyel környezetvédelmi miniszter, Andrzej Kraszewski indította útjára Lengyelországban. A kampány mindenkiben tudatosítani kívánja, hogy kifogyófélben lévő természeti erőforrásainkkal körültekintően kell bánni, és hogy fogyasztóként azt is meg kell gondolnunk vásárláskor, hogy választásunk milyen hatással jár bolygónkra nézve.

Janez Potočnik környezetvédelmi biztos így nyilatkozott: „A jelenlegi gazdasági nehézségek közepette, amikor erőforrásaink is egyre szűkösebbek, ideje újragondolni vásárlási szokásainkat. Ha gondosabban bánunk az erőforrásokkal, azzal nem csak a környezetnek teszünk jót, hanem pénztárcánkat és az üzleti költségeket is kíméljük. Többet is ki lehet hozni kevesebből, ha mindenki teszi a dolgát. Ne dugjuk a fejünket a homokba!”

Ébresztő, fel!

A lényeg, hogy változtassunk fogyasztói szokásainkon és kétszer is gondoljuk meg, mit veszünk. Egy jó döntéssel mindannyian hozzájárulhatunk természeti erőforrásaink megőrzéséhez, pénzt takaríthatunk meg, enyhíthetjük a környezetre gyakorolt hatásunkat és fenntarthatóbbá tehetjük a jövőt.

A kampány különböző eszközökkel él: készült lánclevélben elküldhető figyelemfelkeltő kisfilm, de külön weboldal és Facebook oldal is, ahol a felhasználók csatlakozhatnak a „Generation Awake” mozgalomhoz, és különböző önkéntes vállalásokat tehetnek – például hogy egy teljes hónapig csak tömegközlekedési eszközöket használnak, vagy a víztakarékosság jegyében rövidebb ideig zuhanyoznak. A kampány Facebook oldala, illetve a kisfilm ide kattintva elérhető.

Az uniós kampány Lengyelországból indul, amely jelenleg az EU Tanácsának soros elnökségét is adja. A varsói kampánynyitó egyik standján a látogatók különböző tippeket kaphatnak arra vonatkozóan, hogy környezettudatos fogyasztóként hogyan főzzenek, öltözködjenek, és hogyan gazdálkodjanak fenntartható módon az energiával. Janez Potočnik, Andrzej Kraszewski, valamint civil szervezetek és a magánszektor képviselői részvételével pedig nyilvános vitára kerül sor „Dönts a Föld javára!” címmel.

Idén még a Cseh Köztársaságban, Magyarországon és az Egyesült Királyságban is lesznek hasonló rendezvények.

 

 

A kampány háttere: miért érdekes az erőforrás-hatékonyság?

Az erőforrás-hatékonyság nem más, mint az erőforrások fenntartható felhasználása, hogy kevesebből többet hozzunk ki, és a lehető legnagyobb mértékben enyhítsük a környezetre gyakorolt hatást. Felelős döntésekkel kell nem csak saját magunk, hanem a jövő nemzedékei számára is megfelelő életminőséget biztosítanunk.

A mindenki által áhított testi-lelki-anyagi jólétet pedig csak úgy érhetjük el, ha hatékonyabban élünk bolygónk véges természeti erőforrásaival. Ehhez változtatni kell gondolkodásmódunkon és szokásainkon, mindig észben tartva, hogy döntéseink a környezetre is kihatnak. Nem arról van szó, hogy meg kellene vonnunk magunktól bizonyos dolgokat, hanem arról, hogy másfajta fogyasztásra kell átállnunk.

Holnap csak azokból az erőforrásokból gazdálkodhatunk, amelyeket ma nem pazarolunk el. Az életszínvonal folyamatos javításának vágyától vezérelve sokszor nem gondolunk bele abba, hogy fogyasztásunknak következményei vannak. Elfelejtjük, hogy minden, amit teszünk, kihat a természeti erőforrásokra, azaz a víz, a talaj és a levegő minőségére, a biológiai sokféleségre. Holott mindennek ára van: jövőbeli jólétünket veszélyeztetjük, mert erőforrásaink végesek.

A vállalkozások ezt akár a saját hasznukra is fordíthatják. Ha nő a hatékonyság, csökkennek a költségek. A fenntartható termékek és az új szolgáltatások új piacokat nyithatnak. Az innovációval pedig nő a versenyképesség és új munkahelyek jönnek létre.

Forrás: Európai Bizottság – Sajtóközlemény és a Generation Awake Facebook oldala