Információs és kommunikációs technológiai (IKT) kutatás

Európai Uniós támogatásból megvalósuló technológia segíti a katasztrófavédelmet az életmentésben

 

 

Az európai támogatással megvalósuló IKT kutatási projekt, a WORKPAD, olyan számítógépes alkalmazásokat fejlesztett ki, amelyek lehetővé teszik a természeti katasztrófákhoz kirendelt csapatoknak a gyors és hatékony koordinációt és kommunikációt az életmentés érdekében. A megfelelő irányítás és kommunikáció különösen fontosak olyan helyzetekben, amikor a mentőcsapatok különböző ügynökségektől, civil és nonprofit szervezetektől érkeznek egy helyre egy időben. AZ EU 1,85 millió euróval támogatta a kutatókat, hogy megvizsgálják, hogyan lehet a különböző szervezetek több tucat adatbázisát a tartalommegosztó technológia segítségével összekapcsolni a válaszidő lerövidítése és a felesleges munka elkerülése érdekében. Egy, az információkat megkapó és azokat a mentőcsapatok részére továbbküldő központi adattovábbító pont hozzájárulhat ahhoz, hogy minél több életet lehessen minél gyorsabban és hatékonyabb módon megmenteni. A módszert már sikeresen használták Dél-Olaszországban és ma már a világ bármely pontján elérhető.

 Neelie Kroes, a Bizottság digitális menetrendért felelős alelnökeNeelie Kroes, a Bizottság digitális menetrendért felelős alelnöke elmondta: „Földrengés, erdőtűz vagy árvíz esetén minden lehetséges eszközt be kell vetnünk annak érdekében, hogy minél több életet megmenthessünk, és azonnali segítséget tudjunk nyújtani. Az EU kutatási támogatása lehetővé tette ennek a nagyszerű IKT-eszköznek a kifejlesztését, ami még jobbá és gyorsabbá teszi a mentések megszervezését. A kutatás és fejlesztés így képes előmozdítani az európai digitális menetrendet.”

Földrengések során az összedőlt épületekben rekedt embereket a lehető leggyorsabban el kell érni, hogy túlélési esélyeik ne csökkenjenek. De hogyan lehet a különböző csapatok munkáját irányítani, és egyben elkerülni, hogy túl sok mentőalakulatot küldjünk egy helyre, és túl keveset egy másikra? A katasztrófahelyzetekre való reagálás optimalizálásának kulcsa a háttérben dolgozó különböző belső adminisztrációs rendszerek, és a vészhelyzeti rendszerek által használt adatbázisok összehangolása, hogy minden szervezet birtokában legyen a megfelelő információknak.

Az EU által támogatott WORKPAD kutatási projekt egy olyan hálózatot dolgozott ki, amely ezeket az adminisztrációs rendszereket képes összekapcsolni. Ezt követően pedig egy központi irányító és adattovábbító ponton keresztül, a mentőalakulatok munkatársai kézi eszközeik (legtöbbször digitális személyi asszisztens – PDA) segítségével tudnak egymás között kommunikálni.

A földrajzi helymeghatározó rendszer segítségével például a csapatvezetők képesek nyomon követni a csapattagok helyzetét, és így pontosan tudják, hol vannak, és milyen munkát végeznek éppen. A tartalommegosztó (P2P) technológia segítségével létrejövő információcsere olyan részletekre is kiterjedhet, mint az összedőlt épület lakóinak neve, iskolai osztálynévsorok, telefonszámok, térképek és más fontos információk. A WORKPAD egy olyan szoftvert is kifejlesztett továbbá, amely képes a feladatokat meghatározni, szerepeket kiosztani, és lépésről lépésre instruálni a mentésben dolgozókat. Mivel akár a mentés során is lehetőség van a program frissítésére, ha sürgősebb probléma merül fel, a munkatársak visszahívhatóak az új feladatra.

A WORKPAD kutatási eredményeit sikeresen tesztelték Dél-Olaszországban, egy olyan régióban, amely minden évben erdőtüzek, néha pedig földrengések áldozatává is válik, ami katasztrófavédelmi válaszokat igényel. A WORKPAD által kidolgozott technológia készen áll a használatra. Csehország és Olaszország Calabria régiója pedig már meg is kezdte alkalmazását.

2006 és 2009 között olasz és osztrák egyetemi kutatók, cseh és spanyol kis- és középvállalkozások, informatikai cégek, és Olaszország Calabria régiója dolgozott együtt a WORKPAD projekten.

A kutatási projekt azonnal felhasználható információs és kommunikációs technológiát fejlesztett ki, amely elősegíti a minél eredményesebb katasztrófavédelmi lépések koordinációját a különböző mentőcsapatok között. A teljes 3,16 millió eurós költségvetésből a Bizottság kutatástámogatási programja (hatodik keretprogram 2001–2006) 1,85 millió eurót fizetett.

További, az Európai Unió által finanszírozott IKT-kutatási sikertörténetek kerülnek bemutatásra az IKT 2010 elnevezésű rendezvényen, Európa legnagyobb IKT kutatási eseményén Brüsszelben, 2010. szeptember 27. és 29 között.

 

Forrás: Europa.eu

CCO info