Személyes gondolatok a webről, a virtuális világról

Beköszöntött a virtuális világ. Több mint kétmilliárdan interneteznek a világon. Új ige született: to google, ami magyarul annyit tesz: googlizd ki, keresd meg az interneten! Mikor még hat éves voltam, a többieknek már rég kiesett az első tejfoguk, de az én fogaim közül még egynek sem volt esze ágában, hogy elhagyja a számat. Ennyi idősen még nagyon más volt a világ. 1994-et írunk, és akkor még az embereknek fel kellett hívni a bankokat, hogy megtudják az egyenlegüket, vagy a baseball eredményeket csak is az újságokból tudták meg, az időjárásról is a tv-ből kellett informálódni. Igen akkor még meg kellett nyalni a bélyeget, hogy el tudj küldeni egy levelet… Azóta felfordult a világ, és beköszöntött a virtuális világ.

Jött az első böngésző, melynek Mosaic volt a neve, aztán a tovább fejlesztett verzió: Netscape. S ha volt géped, akkor hozzá férhettél az akkor legmenőbb dologhoz a „World Wide Web”-hez. Ezt a böngészőt Tim Berners-Lee fejlesztette ki. 1995-ben, a statisztikák szerint hét amerikaiból kevesebb, mint egy böngészet az interneten. Ez a szám elég kevés ahhoz képest, hogy ma, állítólag három amerikaiból kettő tölti idejét az interneten. A „World Wide Web” megváltoztatta életünket. Másképpen élünk, dolgozunk, játszunk… Az 1990-es évek táján a top három webhely az AOL, Netscape és a Webcrawler volt. Mindegyiket havonta 4-6 millió ember látogatta meg. Ma ez a szám is radikálisan megnőtt, hisz most már több mint két milliárd a látogató és ez a szám csak egyre nő. Könnyebb kommunikálni, vásárolni, utazást elintézni.

Tíz évvel ezelőtt még sokan nagyot néztek volna, ha valaki azt mondja, hogy „üsd be a google-ba”. Sőt mára már új ige is született: to google, ami magyarul annyit tesz: googlizd ki, keresd meg az interneten! Viszont az internet még mindig fiatal, és bár nekem kiesett az összes tejfogam, az internetnek még mindig van hová fejlődnie. 2004-ben naponta 58 millió amerikai küldött email-t, míg 35 millióan használták a webet, hogy híreket megtekintsék. Aztán ne feledkezzünk meg a blogokról sem, ami szintén egy nagyon fontos része a webnek. Most, hogy már annyian használják az internet, hogy a hírekhez hozzáférhessenek, a TV hálózatok, újságok és magazinok növelték a weben elérhető információik terjedelmét.

„A gép már mindig be van kapcsolva, az információ már mindig ott van” nyilatkozta a CNN-nek Steve Outing, a Poynter Institute for Media Studies egyik szerkesztője.

Sajnos, mint mindennek, az internetnek is meg vannak a maga hátrányai.  Heckerek, pedofilok, rablók is szívesen használják a webet. Egy 2003-as kimutatás szerint 1 ember a 25-ből áldozata volt a személyazonosság lopásnak. Emellett a reklámozók is kihasználják a web előnyeit. 2005-ben mintegy 10,7 milliárd dollárt költöttek az internetes reklámozásért.

Végül is, ha belegondolunk, tíz évvel ezelőtt még nagy dolognak számított, ha az ember egy műholdas képet látott egy másik városról, vagy akár egy távoli másik kontinensről. Minden megváltozott, és csak egyre változik, egy évtized múlva ki tudja, milyenek lesznek majd a statisztikák. S annál érdekesebb is, hogy talán addigra a bölcsesség fogaim is benőnek!

Koller Eszter

A cikkben szereplő adatok forrása: CNN, mediapiac.com