Szerencsejáték vagy tudatos munka eredménye a marketinged?

A címben szereplő kérdést, s a kérdésre a választ a Marketing112 című lapban olvastuk. A cikk szerzője állítja, hogy a tudatosság fél siker a marketingben

Ha tudatosan építed fel a kampányaidat és hozzávetőlegesen tisztában vagy a várható eredménnyel, egyike vagy azoknak a marketingeseknek, akik nem csak elkölteni akarják a marketingre szánt büdzséjüket, hanem bevételt akarnak termelni belőle. Sokan azt vallják, a reklámra költött pénz fele kidobott pénz, csak nem lehet tudni, hogy melyik fele! Nos, nagy eséllyel az a fele a kidobott összeg, amit Fortunára bízol. És minden forint ilyen eljátszott pénz lesz, ami nem a megtervezett kampányod költségkeretét gyarapítja.

 

Orosz rulettet játszol?

Amíg nem ismerted az egyes marketingeszközök hatékonyságát és nem tudatosan használod ki őket, csak orosz rulettet játszol  a marketingedben. A szerencsére bízva ritkán születnek sikeres kampányok és ritkán hoznak magas konverziós arányt az átgondolatlan ötletek.
Mi a megoldás?

Ha változtatni szeretnél a marketingeden, készíts egy stratégiai tervet. Ehhez ma is ajánlunk egy jó módszert, hogy összeszedettebb lehess! Ismered a MI-HO-KI-HO-ME* elvet?

MI? Mit kívánok mondani? Mi az üzenetem? Mi a célom vele?
HO? Hol, milyen relációban?
KI? Ki / kik a célcsoport?
HO? Hogyan, milyen eszközt használok fel?
ME? Mennyi az az összeg, amennyit befektetek ahhoz, hogy az üzenetem a megfelelő célcsoportot a legkevesebb ráfordítással érje el?

Az idézet forrása: Barát Tamás:  A bizalom tolmácsai Tizedik fejezet, amelyben megtudjuk, hogy melyek a public relations legfontosabb eszközei és mi a pr „technológiája”, valamint kiderül, hogy mit jelent az a kérdés, hogy „mi-ho-ki-ho-me?”
“A pr-tevékenység tervezésének alapja a „Mi-Ho-Ki-Ho-Me?” elv. Ebből az elvből kiindulva: ha valaki pr-tevékenységhez fog, elsőként meg kell határoznia tevékenységének célját, illetve a céljához kapcsolódó mondanivalót.

Fel kell tenni az öt kérdésből az elsőt.
MIt kíván a szervezet elmondani? Meg kell fogalmazni azt az üzenetet, amit a cég közölni kíván.

Második lépésben a HOl? kérdésre kell választ találni: földrajzilag és tevékenységi kör szempont- jából körül kell határolni azt a területet, ahová az üzenetet el kívánja juttatni.

A harmadik lépcső a KI? kérdés feltevése, a cél- csoport kiválasztása, amelyhez az üzenet szól.

Ez a három lépcső határozza meg a negyedik lépcsőfokot, a HOgyan? kérdésre keresendő választ, vagyis hogy milyen eszközöket vesz majd igénybe a szervezet az üzenetnek a megfelelő területre, a megfelelő célcsoporthoz történő eljuttatásához.

Az ötödik lépcsőfok a MEnnyi? kérdésre adandó válasz: annak meghatározása, hogy ez a pr-tevé- kenység milyen költségvonzattal jár majd, hogy mekkora az az összeg, amely mint befektetés szükséges az eredmény eléréséhez.

A pr-tevékenységre fordított pénzre, mint befektetésre ugyanúgy szükség van ahhoz, hogy az üzlet haszonnal járjon, mint a termék előállításához való energiára, gépre vagy nyersanyagra, bár el kell ismerni, hogy ennek a befektetésnek a hatékonyság-, megtérülés- mérése rendkívül nehéz.

A public relations tervezésének több fázisa van. Az első és legfontosabb a stratégiai terv. Ez a terv tartalmazza ugyanis a kiindulópontot, a szervezet filozófiáját, politikáját, céljait. A filozófia az általános megfogalmazáson túl tartalmazza a szervezet belső és külső filozófiáját is. Itt kerül rögzítésre, hogy a szervezet hogyan kíván viszonyulni saját dolgozóihoz, tagjaihoz, illetve külső partnereihez. Például az egyik hazai nagyvállalatunk belső filozófiájának lényege, hogy ,,tradíciói alapján kíván tovább működni, oly módon, hogy ,,rang” legyen e vállalat munkatársának lenni.”

A taktikai tervben már konkrét megfogalmazásokkal találkozunk az általános, a belső és a külső üzenetek vonatkozásában is. A taktikai terv minden üzenethez hozzárendeli az adekvát célcsoportot, amelynek az üzenetet szánják. Ez a terv foglalkozik a kommunikációval kapcsolatos feladatokkal, a vállalat személyiségével, a corporate identity és corporate image koncepciójával, a szervezeten belül dolgozó munkatársak és a külső kapcsolatok, személyek közötti kommunikáció kialakításának módszereivel. Tartalmazza a belső vezetői és a szervezeti szintű feladatokat, valamint az érdekképviseletekkel, hatóságokkal, s egyéb szükséges partnerekkel történő kapcsolattartás formáját is. Tartalmazza a szempontokat az éves intézkedési tervek kialakítására, a különféle akciók lebonyolítására vonatkozóan is.”)

Mérni, mérni, mérni…

Folyamatosan mérd a kampányaid eredményét, hogy javíthasd az esetleges hibákat. Ne csak azt tartsd fontosnak,   hogy új látogatókat szerezz a honlapodra, hanem azt nézd, mennyire relevánsak a látogatók. Mennyi időt töltenek el az oldaladon, milyen kulcsszóval, honnan érkeznek, végrehajtanak-e konverziót (vásárolnak, feliratkoznak, ajánlatot kérnek, stb.)

Marketing112 tippek:

  • használd a Google Analytics rendszerét és elemezd az adatokat
  • állíts be célokat, határozz meg konverziókat
  • használj okosurl-eket, ha pontosan tudni akarod, honnan jött a látogató!

Akinek véleménye volna a témában, szeretne hozzászólni a fentiekhez, az megteheti ide kattintva, a Marketing112 oldalán.

Szaladják Linda /Marketing112

 


* Barát Tamás: “A bizalom tolmácsai”, X.fejezet