Támogatás és CSR

Szükség van-e a szervezetek társadalmi felelősségvállalására, vagy csak azért jelenik meg a vállalatok életében, mert mindenki alkalmazza? A társadalmi profit üzleti profitot is termel? A civil szféra támogatható-e pénzügyi forrásokon kívül humán erőforrással is? – ezekre a kérdésekre próbált választ keresni a Magyar Adományozói Fórum (MAF) október eleji konferenciáján, melynek keretében adták át az idei „MAF Társadalmi Befektetések Díj”-akat is. Tudósítónk jelenti.Szükség van-e a szervezetek társadalmi felelősségvállalására, vagy csak azért jelenik meg a vállalatok életében, mert mindenki alkalmazza? A társadalmi profit üzleti profitot is termel? A civil szféra támogatható-e pénzügyi forrásokon kívül humán erőforrással is? – ezekre a kérdésekre próbált választ keresni a Magyar Adományozói Fórum (MAF) október eleji konferenciáján, melynek keretében adták át az idei „MAF Társadalmi Befektetések Díj”-akat is. Tudósítónk jelenti.

Lapunk a CCO Magazin, a kommunikációs szakemberek lapja, korábban már hírt adott a Magyar Adományozói Fórum konferenciájáról. Az eseményt a MAF, mint a hazai támogatói szektor egyik legelismertebb platformja szervezte meg „Társadalmi profit = Üzleti profit?” címmel.

„Társadalmi profit = Üzleti profit?”

Gerzsei Attila, a Samsung Smart&Premium Megoldások üzletágának vezetője köszöntőjében – saját személyes emlékét felidézve – elmondta, hogy az egyéni és a közösségi felelősségvállalás kialakítását már gyermekkorban el lehet, és kell kezdeni.

Marczinkó Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára előadásában a díj kapcsán hangsúlyozta: „A társadalmi felelősségvállalás erősítése, az abban tevőlegesen részt vállalók elismerése egy olyan kezdeményezés, amely minden dicséretet és támogatást megérdemel, és egyúttal összhangban áll a Magyar Kormány társadalmi és gazdaságpolitikai irányelveivel.”

„A hazai TOP200 vállalat évi 10 - 100 millós támogatása évek óta állandó, nincs növekedés. A cégek inkább az önkéntes munkában látják a fő célt, ami egyben ki is merül a hagyományos – szemétszedés, kerítésfestés, stb. - formákban. Kevesen ismerték fel és alkalmazzák a megszerzett tudás átadását” – mondta el dr. Molnár Klára, a MAF igazgatója előadásában, egy vonatkozó kutatás eredményeit ismertetve.„A hazai TOP200 vállalat évi 10 – 100 millós támogatása évek óta állandó, nincs növekedés. A cégek inkább az önkéntes munkában látják a fő célt, ami egyben ki is merül a hagyományos – szemétszedés, kerítésfestés, stb. – formákban. Kevesen ismerték fel és alkalmazzák a megszerzett tudás átadását” – mondta el dr. Molnár Klára, a MAF igazgatója előadásában, egy vonatkozó kutatás eredményeit ismertetve.

 

Mike Tuffrey, a Corporate Citizenship igazgatója előadásában rávilágított arra, hogy miért és hogyan tervezzük meg és értékeljük a társadalmi befektetési programok vállalati előnyeit.

Halász Ambrus, Splendidea Public Relations Kft munkatársa a CSR fontosságáról beszélt, kiemelve, hogy sok esetben ezt a vállalati tevékenységet még mindig nem készítik elő, megtervezetlenül állnak hozzá, mert „a CSR-t csinálni, mert mindenki csinálja”.

A pénzbeli forrásokon kívüli támogatások hasznosságán kívül a mentorálás, tárgyi adományozás fontosságát boncolgató kerekasztal résztvevői egyöntetűen kifejtették az egymástól tanulás fontosságát, kiemelve, hogy a legtöbb esetben sokkal fontosabbak azok a támogatások, melyek nem pénzbeli forrásokat tudnak felhasználni.

„Befektetés a jövő nemzedékekbe”, avagy hogyan járulnak hozzá a vállalatok a fiatalok foglalkoztatásának elősegítéséhez témát boncolgató kerekasztal tagjai a duális képzés fontosságát hangsúlyozták, mely egyben hozzájárul a vállalatok szakképzett munkaerőhiányának és a fiatalok munkahelyteremtésének megoldásához is. Kölcsönösen profitálni tudnak ebből, mely egyéni és társadalmi nyereséget is termel egyben.

A kerekasztal beszélgetések témája köszönt vissza a résztvevők bevonásával megrendezett eszmecserében, mely a civilek és a vállalatok képviselői előtt új távlatokat vázolt fel. Ennek az eszmecserének az egyik, talán leglényegesebb gondolatát Barát Tamás a CCO Magazin főszerkesztője így foglalta össze: “Meg kell találni a támogatásokat nyújtó üzleti szféra és a támogatott civil szféra közötti kölcsönös előnyöket, és létre kell hozni a kölcsönös előnyökön alapuló kommunikációt a két szféra között. S ha így teszünk akkor megvalósul a konferencia fő gondolata: létrejön a társadalmi profit és az üzleti profit egyaránt. Ezen a kölcsönös előnyökön alapuló kommunikáción alapuló kapcsolat lesz a valódi  befektetés a jövőbe.”

A konferencián egy javaslat is elhangzott: szükség lenne egy olyan fórumra, ahol a támogatásokat nyújtó szervezetek és a támogatott szervezetek közösen elmondhatnák egymásnak szempontjaikat, s ha ez megvalósulna, akkor hatékonyabban valósulhatna meg a társadalmi és az üzleti profit egyaránt.

A konferencia alkalmával átadták „MAF Társadalmi Befektetések Díj”-akat. Erről lapunk külön cikkben számol be.

 

2015. október 3.

sztorma HCJD

 

 

A Társadalmi profit = Üzleti profit? Konferencia Média támogatója a CCO MagazinA Társadalmi profit = Üzleti profit? Konferencia Média támogatója a CCO MagazinA Társadalmi profit = Üzleti profit? Konferencia Médiatámogatója a CCO Magazin