Egyharmaddal kevesebb résztvevő, 20%-kal kevesebb beadott pályamunka – nagyjából ezek a számok keringtek a fesztiválpalota körül az idei Festival of Creativityn, amely egy hete ért véget Cannes-ban.

A fesztivál konferencia-programja ettől függetlenül idén is bővelkedett kreatív és inspiráló előadásokban, a kikötőben idén is számos óriásyachtot béreltek a médiacégek, a megszokott “márkázott beach-ek” (Facebook, Google, Twitter, Spotify) sem maradtak el és a Croisette szállodái is számos érdekes eseményt rejtettek – mégis az embernek az volt az érzése, hogy valami hiányzott. A szervezők idén – elsősorban a nagy ügynökségek nyomására – átalakították a programot és áttértek a hétfő-péntek menetrendre, megkavarták és egyszerűsítették a kategóriákat és bevezettek néhány új belépőtípust (pl: networking jegy). Többeket ez sem győzött meg és távolmaradásukkal jelezték, hogy kivárnak, amíg a patinás fesztivál újragondolja magát. Ettől függetlenül, aki inspiráló gondolatokat, kreatív kampányokat keresett, ismerős arcokra és jégtől gyöngyöző rosé-ra vágyott, az idén is megtalálta a számítás június közepén a francia Riviérán.

PR szempontból az idei év legizgalmasabb programjait továbbra is a House of PR-ban találtuk (a helyszínt az ICCO biztosítja évek óta, amely néhány hete Budapesten rendezte nagysikerű európai találkozóját 28 ország részvételével – a szerk.)

Hétfő délután egyből porondra került a magyar kreativitás: Elise Mitchell, a Dentsu Aegis PR Network vezetője, az ICCO elnöke panelbeszélgetésen kérdezett fiatalokat: hogyan lehet Lionst nyerni. A válaszadók között volt Hadnagy Luca és Media Paloma is, akik tavaly – első magyar indulóként – egyből elhozták a PR-kisoroszlánt, a Youngs Lions PR fődíját. Kampányötletükről, történetükről akkor a Holmes Report is beszámolt.

Alan VanderMolen, a WE Communications elnöke kemény szavakkal indította a beszélgetést kedden délután, amelyet Arun Sudhaman, a Holmes Report főszerkesztője moderált. Szerinte a PR pályamunkáknál azért kevesebb a PR ügynökségektől beérkezett anyag, mert a PR-osok félnek még több érzelmet belevinni az anyagokba. “Ebben nagyon jók a kreatív és marketing-ügynökségek; a Cannes-i zsűrizésnél pedig csak a bemutatkozó filmeket látjuk, ez alapján döntünk”. Az ügynökségi világ fejlődésével kapcsolatban természetesen nem kerülték ki a két nagy holding (WPP és Omnicom) piaci lépéseit sem. “Én megértem ezeket az ügynökségeket, amiért racionalizálják a működésüket összevonásokkal, eladásokkal – hiszen nekik a tulajdonosok a részvényesek, akiknél végső soron a profitabilitás az egyik legfontosabb siker-mérőszám. Ezért vagyunk mi könnyebb helyzetben és ezért tudunk többet áldozni az innovációra, illetve specifikusabban, tudatosabban és saját érdekeinknek megfelelően bővülni.” – mondta Alan a beszélgetés során.

Vigyázó szemetek Távol-Keletre vessétek. Szerdán az House of PR vendéglátói a Fleishmann Hillard kreatív kampányarcai és -szervezői voltak. Az egyik fővendég a japán származású LDH zenei menedzsment cég vezetője volt. A konferencia programjai is több ízben fókuszáltak a Távol-Keletre. Az elmúlt években a Cannes-i fesztivált látogatók között egyre több és több távol-keleti vendéget, kiállítót láttunk. Néhány éve még aggódtak is a nagy amerikai ügynökségek, hogy milyen irányt vesz majd az “elkeletiesedés”. Nos, mára egyértelműen látszik, hogy tanulni jöttek és az is, hogy nem is rossz tanulók. A távol-keleti országok gazdasága, a növekvő középosztály, a technológia még talán nálunk is gyorsabb fejlődése óriási felvevőpiacok teremtett, amik – bár jelentős kulturális különbségek mellett – kommunikációs megoldással érhetők el. Több résztvevővel beszélgetve ma már inkább izgalmasnak, érdekesnek, mint veszélyesnek tekintik azokat a piacokat. Az együttműködés, a fejlődés, az innováció és mára a kreativitás is fontos eszköz a meghódításukhoz – egyértelműen erre koncentrálnak a globális szereplők.

Csütörtök, az idei fesztivál PR napja: Stuart Smith, az Ogilvy PR Global vezérigazgatója, a zsűri idei elnöke több interjút is adott a tapasztalatairól, amelyekben három fő pontra hívja fel a figyelmet:

  1. a PR ügynökségnek is jelentkezni kell, különben nem nyernek. 10 éve, az első PR díjra körülbelül 400 pályamunka érkezett, körülbelül 40%-uk jött PR ügynökségektől. Idén több mint 2100, de ezeknek csak alig tizede jött ügynökségektől.
  2. a PR lényege továbbra is az, hogy olyan történeteket generáljunk, amik megérdemlik a szerkesztőségek figyelmét amik hírekké válnak (earned first)
  3. a marketing piac soha ennyire nem érdeklődött az iránt, amivel mi foglalkozunk – ami bizonyítja, hogy jó úton járunk. Fel kell nőnünk a feladathoz, hogy ne csak “bedobjuk a jó sztorikat”, hanem dolgozzuk ki, használjuk sokféle eszközt és vállaljuk határozottan és büszkén, hogy ezek igenis PR ötletek!

És akkor a dobpergés után a győztes: Trash Isles by LADBible

Tessék szépen megnézni, tanulmányozni: társadalmi cél, kreatív ötlet, digitális csatornák, sikeres elérés – a kampány sikere pedig a Földünk túlélését jelenti, tehát a tét nagy, és mi is tehetünk érte…