Az Egyesült Államokban foglalkoznak a legtöbbet hazánkkal és ott születik a legtöbb pozitív cikk is rólunk. A németeket az Európai Unióval (EU) való viszonyunk érdekli, és előszeretettel írnak publicisztikákat Magyarországról – derült ki a Nézőpont Intézet Médiaműhely elemzéséből, amely Magyarország 2012-es megjelenését vizsgálta a világsajtóban. Az elemző intézet szakértői február 13-i, budapesti rendezvényükön, az elemzés mellett bemutatták az újonnan megalakult Médiaműhelyt is.
Magyarország 2012-es megjelenése a világsajtóban
A tanulmányban – Antal Zsolt, a Nézőpont Intézet Médiaműhely vezetője és az Intézet szakértői – 7 ország 40, az országhatárokon túl is ismert médiumában elemezte a hazánkról szóló tavalyi híreket. Az elemzés 3659 média-megjelenésben vizsgálta meg a Magyarországról szóló hírek témáját, és a cikkek polaritását (hangnemét). A tanulmány megállapítása szerint a vizsgált időszakban a nemzetközi média intenzív figyelmet szentelt a hazánkról szóló politikai és gazdasági híreknek; a legnagyobb érdeklődést az elemzett 5 amerikai, 10 német és 8 brit médium mutatta hazánk iránt.
A legtöbbet az Egyesült Államok sajtója írt Magyarországról: összesen 840 cikket közöltek az országról. A német sajtó 746, a brit pedig 656 média-megjelenést tett közzé hazánkról.
A cikkek polaritása kedvezőtlenül alakult a tavalyi esztendőben: azok 46,5 százaléka negatív, 47,7 százaléka semleges, míg csupán 5,8 százaléka volt hazánkra nézve pozitív.
Az ország nemzetközi összképében ugyanakkor javuló tendencia figyelhető meg, ugyanis míg a negatív cikkek aránya az év elején 57,1 százalék volt, addig az év végén ez a mutató 30,2 százalékon állt. A világsajtóban nincs sok pozitív történet Magyarországról, de a Magyarország-kép mindenképpen konszolidálódott – jegyzi meg az elemzés. Számszerűen és arányait tekintve is az amerikai sajtó közölte a legtöbb pozitív hírt hazánkról (az amerikai megjelenések 10,5 százaléka volt kedvező), számszerűen a legtöbb negatív cikket pedig a német média jelentette meg.
A legtöbbet a kormány intézkedéseiről írt a világsajtó: összesen 539 cikk jelent meg, amelyek mérsékelten negatív polaritásúak voltak. Az Orbán-kormánnyal az amerikai és a német sajtó foglalkozott a legtöbbet – az összes hazai vonatkozású cikk hozzávetőleg 16-16 százalékában. Az év második legnagyobb megjelenésszámot generáló témája a magyar gazdaság helyzete volt – e megjelenések polaritása is enyhén negatív. A témáról a legtöbb írást az amerikai sajtó jelentette meg, ugyanakkor a brit sajtó is sok cikket közölt a magyar gazdaság állapotáról. Hazánk és az EU viszonya is kiemelt figyelmet kapott a nemzetközi sajtóban: összesen 526 írás szólt a témáról, amelynek több mint fele januárban és februárban jelent meg, mégpedig egyebek mellett a hazánk ellen indított kötelezettségszegési eljárásokról és néhány kifogásolt törvényről. A Magyarország-EU viszonyról legtöbbet a német sajtó írt. A fentieken kívül sok cikk foglalkozott az úgynevezett „demokráciakérdéssel”, a szélsőjobboldali tendenciákkal, az ellenzékkel, valamint Ramil Safarov kiadatásával.
Az elemzés összefoglalója ide kattintva, a Nézőpont Intézet Médiaműhely oldaláról letölthető.
Nézőpont Intézet Médiaműhelyéről
A Nézőpont Intézet az elemző és közvélemény-kutató tevékenység mellett az idei évtől a médiapolitikával, a média helyzetével, a médiatartalmak és a híradók kiegyensúlyozottságával is foglalkozik újonnan létrehozott Médiaműhelyében. Az Intézet heti rendszerességgel teszi közzé híradóelemzését, amely egyebek mellett vizsgálja a politikai hírek arányát és az abban szereplők megjelenését. A Nézőpont Intézet Médiaműhely vezetője Antal Zsolt médiakutató, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem adjunktusa.
Forrás: Nézőpont Intézet Médiaműhely sajtóközlemény
Fotó: Földesi Máté