A megváltozott világban csak akkor marad a PR életben, ha kilépünk a biztonságos (de egyre szűkülő) környezetből.
2018-ban Dublinban rendezte az ICCO nemzetközi PR szervezet az éves konferenciáját. A tematika: Formáljuk a jövőt. A rendezvény most is bővelkedett piaci vezetőkben: a Ketchum, a FleishmannHillard, a WE, Hotwire, a Text100, Edelman globális vezetői mind tartottak beszédet. Az előadások nagy része nem volt kiugró, de ennek egyértelműen érezhető oka volt; a szakma most jutott el végre oda, hogy szembenézzen a valósággal – változás nélkül eljelentéktelenedik.
Álljon itt egy sor érdekes gondolat:

  • ha az ügynökségben csak hasonló emberek dolgoznak, akkor egyre kevésbé fognak tudni választ adni a fogyasztói igényekre és egyre kevésbé lesznek kreatívok a kampányok – Barri Rafferty, Ketchum
  • a márkák csak akkor fognak tudni újra a fogyasztók bizalmába kerülni, ha a technológia mellett újra emberivé válnak – Aedhmar Hynes, Text100
  • a PR egyik fontos feladata, hogy a kockázatokat menedzselje – ezért van helye a vezetői üléseken – Alan VanderMolen, WE
  • az adatok elemzésével már nem csak gyorsan tudjuk kezelni a válságokat, hanem sokszor megakadályozhatjuk, vagy előre is jelezhetjük őket – Preriit Souda, PSA consultants
  • a vezetői aktivizmus megváltozott, a politikai viszonyok miatt globális és nemzeti kérdésekben is proaktívvá vált, illetve válik – Matthew Harrington, Edelman
  • ha kiveszik a közbeszédből az igazság, ott már nincs helye és szerepe a PR-nak sem – Alex Aiken, Egyesült Királyság kormányzati kommunikációs vezető

 
A konferencia az idei évben minden eddiginél több témát dolgozott fel – mindkét nap volt 3-3 szekcióülés, ahol a jövő munkahelyéről, az adatok szerepéről, az ügynökségek üzleti lehetőségeiről, a piaci trendekről és a kreativitás jövőjéről beszélgettek a résztvevők. Talán aktívabb volt a szünetekben is az élet: közös téma volt a megváltozott politikai környezet, a közbeszéd, a médiaviszonyok átalakulása technikai, társadalmi, és politikai értelemben; a hamis hírek világa nem csak a bulvártémákat, de a márkák üzeneteit is csorbítja. Sosem volt ennyire fontos a vállalatok szerepvállalása – noha a bizalom irántuk még mindig elképesztően alacsony. Nem elég jól reagálni egy-egy helyzetet: a jövőben aktívan kell elfoglalni, belépni bizonyos társadalmi kérdések nyújtotta közbeszéd lehetőségébe.
Hangsúlyos elem volt a technológia fejlődése mellett (az adatelemzésben még mindig hihetetlen alacsony képességekkel rendelkeznek az ügynökségek) az emberiesség megjelenése. Az új belépő generáció mind fogyasztóként, mind munkavállalóként más igényekkel rendelkezik, aki ezt nem tudja kezelni, az le fog maradni. Ez pedig bizony azt jelenti, hogy a közép- és felsővezetők (akár ügynökségi, akár ügyféloldalon) is be kell vállaljanak olyan lépéseket, amikben eddig nem mozogtak kényelmesen (persze, néhányan járhatnak farmerban ezután, de az kevés, ha a munkatársak kérik és számonkérik a vállalati értékeit nem csak szavakban, hanem tettekben is).
A nemek közötti egyenlőtlenség még mindig tetten érhető számokban és történetekben is – ez ellen viszont egyre több munkaadó tesz és indítottak érdekes vállalati programokat – meséltek róla büszkén a női munkaerőpiacról szóló panelbeszélgetés résztvevői.
Ebben a megváltozott környezetben pedig egyre változatosabb megoldásokat fognak alkalmazni a kommunikáció szereplői (a megrendelői, de a kreatív, ügynökségi oldalon is). Minden szakember és a szakmai szervezetek feladata, hogy ebben a zűrzavarban olyan értékeket mutassanak fel, amelyek nélkül elképzelhetetlen az etikus működés. Az ezt megszegőket pedig látványosan ítéljék el, közösítsék ki (a konferencián még mindig előkerült a Bell Pottinger ügynökség politikai kampányban vállalt ellentmondásos szerepe, majd ezt követően a szakmai szövetségből való kizárása – ami végül az ügynökség teljes megszűnéséhez vezetett).
 
Egyszóval idén is sok új gondolattal lehettek gazdagabbak, akik a csapolt Guinness-ek között az ICCO konferenciáját választották – most először látszott, hogy a látványos öndicséretek között előtört az önkritika, a hangosan és közösen gondolkodás. Bízzunk benne, hogy a párbeszédet tettek is követik és a kommunikációs eszközök a jövőben egyre inkább jó célokat szolgálnak majd…
 
A konferencia végén hirdették ki, a jövő évi esemény helyszíne: Lisszabon, időpont: 2019. október 3-4.