MÚOSZ AJÁNLÁSA A TÁRSADALMI CÉLÚ INFORMÁCIÓ (TCI), TÁJÉKOZTATÁS (TCT), KOMMUNIKÁCIÓ (TCK), HIRDETÉS (TCH) és REKLÁM (TCR) SZAKKIFEJEZÉSEK ÉRTELMEZÉSÉRE
Az társadalmi kommunikáció során leggyakrabban használatos kifejezések egyértelműsítése érdekében a MÚOSZ Kommunikációs és Public Relations Szakosztálya a kifejezéseket szakmai, társadalmi vitára bocsátotta. A vitában részt vettek a hazai kommunikációs szakma társ-szervezetei. A vitát követően a Szakosztály, a vitában elhangzott észrevételeket figyelembe véve az alábbi ajánlást teszi minden magyar újságíró, valamint a magyar nyomtatott és elektronikus média minden szereplője számára.
A MÚOSZ Kommunikációs és Public Relations Szakosztályának tagjai, átérezve felelősségüket a hazai kommunikációs szakma fejlődésében, felfigyelve az utóbbi években, a hazai sajtóban megjelent téves értelmezésekre, az alábbi ajánlást teszik a társadalmi célú kommunikáció szakkifejezéseinek egyértelmű használatára:
A Társadalmi Célú Kommunikáció a társadalom alábbi főbb területein jelenik meg:
* Társadalmi közeg
* A társadalom problémái, értékei,
* Szocializáció,
* Szociális biztonság,
* Művelődés
* Egészség
* Egészséges életmód, megelőzés, sport
* Egészségvédelem, (dohányzás, alkohol, drog stb.)
* Család-, nő-, gyermek- és ifjúságvédelem.
* Társadalombiztosítás, Egészségügy, ellátó rendszerek, mentők,
* Egészségpénztárak,
* Nyugdíjbiztosítás
* Társadalmi biztonság, Élet, vagyon, közbiztonság, Rendőrség, közlekedés, baleset, tűzoltóság
* Környezet- és természetvédelem,
* Energia-felhasználás, helyes gazdálkodás, takarékosság
* Fogyasztóvédelem
TCI A Társadalmi Célú Információ
Minden olyan társadalmilag hasznos közlés, üzenet, amely a közösség egésze, vagy valamely jelentős részterülete számára fontos lehet.
A társadalmi célú információ minden olyan közlés, üzenet, amely a társadalom tagjait tájékoztatja, valamint a társadalom tagjaival, csoportjaival megérteti a társadalom kitűzött céljait, ezáltal koordinálja a társadalom szereplőinek magatartását.
TCT A Társadalmi Célú Tájékoztatás
A társadalom egésze, vagy valamely részterülete számára a társadalomban megjelenő, a közösséget, vagy annak jelentős részét érintő, – nem üzleti célú – információ.
A társadalmi célú tájékoztatás, a hírértékűvé formált üzenetek kibocsátása és a társadalom befogadói viszontválaszainak kutatása, feldolgozása során a társadalmi célú kommunikáció tudatos szervezése történik, amelynek célja elérni az egyének, a szervezetek és környezetük közötti kölcsönös megértést és létrehozni a kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolatokat, a kétirányú kommunikáció útján.
TCK A Társadalmi Célú Kommunikáció
A társadalom egésze, illetve csoportjai által, a társadalom egésze, vagy valamely részterülete számára a társadalomban megjelenő információk cseréje.
A társadalmi célú kommunikáció, mint tevékenység, tervszerű és tartós erőfeszítés azért, hogy a közösség és annak csoportjai között a vélemény és a viselkedés befolyásolásával kölcsönös megértést, jóakaratot és együttműködést építsen és tartson fenn.
A társadalom tagjaival folytatott kommunikáció feladata, hogy a társadalom egészében, illetve annak csoportjaiban felmerülő döntési alternatívákat vagy várható attitűdváltozásokat előkészítse, elősegítse, előmozdítsa, befolyásolja, a közvélekedést formálja az üzenetet kibocsátó szervezet és a társadalom egésze, vagy része érdekében.
TCH- TCR A Társadalmi Célú Hirdetés, Reklám
A társadalom informálása, befolyásolása, cselekvésre késztetése a reklám, a propaganda eszközrendszerével, módszereivel.
Minden olyan közlés, üzenet, információ eljuttatása a társadalom tagjaihoz, csoportjaihoz, a társadalom érdekében, amely a társadalom tagjait tájékoztatja, a társadalom értékeiről, valamint meggyőzi a társadalomban felmerült problémákról, azok megoldásáról, kitűzött céljairól, illetve a társadalom mozgósítása, cselekvésre késztetése, a reklám, a hirdetés, a propaganda eszközrendszerével, módszereivel.
Kérjük a magyar kommunikációs szakma minden szereplőjét, hogy az ajánlást, a szakkifejezések javasolt értelmezését fogadja el és munkája során így használja fel.
Fenti ajánlást elfogadta és a közvélemény számára elfogadásra, használatra ajánlja MÚOSZ Kommunikációs és Public Relations Szakosztálya
Budapest 2004. január 26.