“A 18-59 éves, magyar, internethasználó lakosság egyötöde (körülbelül 1 millió fő) tervez vásárolni a pénteki Black Friday promóció keretében – derül ki a Media Markt és az NRC marketingkutató közös, reprezentatív felméréséből. Az angolszász területekről érkező, igen komoly kedvezményeket felvonultató, 24 órás akciónapon azt az áruházat fogjuk választani, ahol a legszélesebb választékot, a legjobb garanciális feltételeket és a legjobb árakat kínálják.” – olvasható a Café PR kutatásról szóló közleményében.
A Black Friday (fekete péntek) promóció hazánkban sem ismeretlen, a 18-59 éves, internethasználó lakosság 72%-a hallott már róla. Az NRC és a Media Markt reprezentatív kutatásából az is kiderül, hogy a korcsoport 22%-a tervezi is, hogy vásárol, elsősorban a 18-39 éves, felsőfokú végzettséggel rendelkező, budapesti és közép-, illetve kelet-magyarországi férfiak érdeklődnek.
Az áruház kiválasztását befolyásoló tényezők kapcsán a kutatásból kiderült, hogy a hazai 18-59 éves internetező lakosság számára elsősorban az ár (82% számára nagyon fontos), a széles választék (67% számára nagyon fontos) és a garanciális feltételek (63% számára nagyon fontos) a legfontosabbak.
Az összevont kategóriák (Termék: széles választék, ár, termék személyes megtekintése és kipróbálása. Garancia: garancia és kiterjesztett garancia. Kiegészítő szolgáltatások: Házhozszállítás, személyes tanácsadás, segítségnyújtás az üzembe helyezéshez) alapján elmondható, hogy a vizsgált mintába eső hazai fogyasztók ott fognak vásárolni, ahol széles választékot, jó árat és a termék személyes kipróbálását, kiváló garanciális feltételeket, könnyű megközelíthetőséget és magas színvonalú kiegészítő szolgáltatásokat (személyes tanácsadás, házhozszállítás, üzembe helyezés) biztosítanak számukra.
A listákon elsősorban elektronikai termékek (ezen belül is leginkább számítástechnikai), könyv, ruházati és szépségápolási cikk, valamint sportszerek és sportruházat szerepelnek. A vásárlás módját illetően kiderült, hogy a többség (54%) elsősorban online tervez vásárolni, 35%-ot az online és offline vásárlási mód is érdekli, kizárólag áruházban azonban csak a válaszadók 11%-a tervez vásárolni.
Érdekesség, hogy a csak online vásárlók esetében a 30-39 éves, közép- és felsőfokú végzettséggel rendelkező, budapesti és kelet-magyarországi férfiak a felülreprezentáltak. Ugyanez az áruházra vonatkoztatva 30-39 éves, alapfokú végzettséggel rendelkező, budapesti és vidéki hölgyeket jelent.
„Az idei Black Friday rendezvényen sok száz terméket kínálunk kedvezményesen, a vásárlóink megtakarítása több milliós nagyságrendre rúg majd. Hamarosan jelentkezünk a pontos részletekkel a nálunk elérhető kedvezményekkel kapcsolatban” – mondta el Szigeti Ferenc a Media Markt-Saturn Holding Magyarország Kft. E-commerse online ügyvezetője.
A csak online vásárlók elsősorban számítástechnikai terméket (56%), mobiltelefont (36%) és TV/audió terméket (33%) keresnek, a csak áruházban vásárlók vonatkozásában ugyanakkor a CD/DVD/Blu-ray korong (33%), a mobiltelefon (28%) és a számítástechnikai termék (27%) a sorrend.
A kutatásról
A felmérést a Media Markt megbízásából az NRC Médiakutató készítette. Az ötperces, online kérdőívet az NRC netpanel tagok töltötték ki, a mintanagyság 1200 fő volt, az adatfelvétel többszörösen rétegzett, véletlen mintavétellel történt. A kutatás reprezentatív a magyar internethasználó lakosságra vonatkoztatva korcsoport, nem, végzettség és lakóhelytípus jellemzők alapján.
Forrás: Café PR